Polestar ska dubbla antalet försäljningsställen under 2021 och 2022. Först ska 50 ställen bli 100 och sedan ska det bli 200 försäljningsställen.

ANNONS

Nu satsar Volvo Cars-ägda Polestar på en fyrdubbling av antal handlare som ska tillhandahålla bilen. Det är försäljningschefen Mike Whittington som kommer med nyheten till sajten Automotive News Europe. Vad som är kriteriet för att kallas handlare är svävande.

Spaces

Det finns bland annat flaggskeppsbutiker, Polestar Spaces, som placeras i centrala delarna av större städer, typ den i Stockholm. Dessutom har de så kallade pop up-butiker som kan sättas upp på evenemang, mässor med mera. Nu kommer också Destinations som ska finnas utanför storstädernas centrumkärnor. Här ska kunderna både provköra och hämta bilarna.

– Detta kommer att tillåta oss att sätta ett ännu större avtryck. Nu kan vi ha kvar våra Spaces i städerna samtidigt som vi har en mer traditionell bilhall utanför tätorterna där vi kanske kan ha ett större modellutbud och möjlighet att leverera och provköra bilarna medan du är där, säger Mike Whittington till Automotive News Europe.

Inga förbränningsmotorer

Whittington anser att de har en stor fördel gentemot många konkurrenter, dels på hur man säljer bilar online och att de inte behöver lägga energi på att fasa ut modeller med förbränningsmotorer.

Normalt sett leder bara åtta till nio procent av testkörningarna till köp av bil, det är något som enligt Jonathan Goodman, vd för Polestar i Storbritannien, inte gäller dem. Han vill inte avslöja hur stor procentandel som leder till köp, men det är högre än snittet säger han.

Snart lanseras modell 3 från biltillverkaren.

ANNONS
ANNONS

– Vi tror att det finns en väldigt stor efterfrågan efter denna produkt och när den anländer kommer vi vara i en mycket bättre position när det gäller nätverk och infrastruktur, säger Whittington.

Läs mer: Polestar går mot trolig börsnotering