Nu visar Polestar upp första prototypen av sitt nya flaggskepp Precept.
Den nya slanka grandtourern ska ta upp konkurrensen med Tesla Model S och Porsche Taycan.
Bilen har många likheter med Tesla Model S.

ANNONS

Svensk-kinesiska Polestar har I mångt och mycket byggt upp ett koncept som likna Tesla både i affärsmodell och modellutbud. Bilarna kan bara beställas online och hittills finns Polestar 2 som liknar Tesla Model 3. Nästa modell blir en suv kallad Polestar 3, och nu visar Polestar upp första bilderna på prototypen till grandtourern Precept.

Polestar Precept visades första gången upp som konceptbil, och av bilden att döma blir bilen mycket lik konceptet. En stor skillnad är att prototypen har vanliga dörrar i stället för så kallade självmordsdörrar. Likheterna med Tesla Model S är också påtagliga, till och med dörrhandtagen tycks vara samma.

Mer än 408 hästkrafter

Polestar uppger att Precept kommer att komma i produktion före 2025. Troligen får bilen fyrhjulsdrift och en effekt som ligger klart över de 408 hästkrafter som finns i Polestar 2. För att kunna konkurrera med Tesla Model S måste räckvidden bli uppåt 70 mil.

– Fantastisk, Spektakulär, Banbrytande, skrev media och konsumenterna höll med så vi bestämde oss för att bygga Precept, sade Thomas Ingenlath, VD för Polestar när beslutet om produktion togs.

Så här såg Polestar Precept ut när den visades upp som konceptbil. Produktionsbilen får bland annat annorlunda dörrar. Foto: Polestar

För att klara produktutvecklingen musklar Polestar nu upp utvecklingsavdelningen. De fördubblar antalet ingenjörer i Storbritannien från 250 till 500.  Genom att arbeta tillsammans med FoU-teamet i Sverige kan det brittiska teamet fokusera på nya tekniska lösningar för att hjälpa Polestar att nå sina mål.

ANNONS
ANNONS

Polestar också på väg till börsen

– Precept är en avsiktsförklaring för varumärket när det gäller design, teknik och hållbarhet. Produktionsbilen kommer att ta ett viktigt steg på vägen mot klimatneutralitet, och vårt kommer att vara teamet som levererar det.”, säger Pete Allen, chef för Polestar UK R&D.

Precis om kollegan Volvo Cars inom Geelykoncernen kan Polestar vara på väg att börsnoteras. Det talas till och med om ett högre börsvärde än för Volvo: 200 miljarder kronor jämfört med Volvos 172 miljarder.