Ny straffavgift väcker ilska. Elbilsägare riskerar högre kostnader för att ladda hemma
Elbilsägare rasar mot ny straffavgift: Kostar hundralappar varje månad


Mest läst i kategorin
Elbilsägare runt om i landet är upprörda över de nya effektavgifterna som flera elbolag infört.
Den som laddar sin bil vid ”fel” tidpunkt riskerar att elräkningen skjuter i höjden, ibland med flera hundra kronor extra varje månad. Det skriver bland annat Carup.
Straffas för att ladda billigt
Från och med 1 januari 2027 blir det obligatoriskt för alla elbolag att införa den så kallade effekttariffen, som innebär att kunder betalar mer ju mer el de använder samtidigt.
Redan nu har vissa bolag infört avgiften i förtid med kraftiga reaktioner som följd.
“Detta är obegripligt, att man ska straffas för att ladda elbilen när priset är som lägst,” säger elbilsägaren Roland Müller-Suur till DN.
För många hushåll räcker det att elbilen laddas samtidigt som spisen eller värmepumpen går för att kostnaden ska rusa.
Hos elbolaget Ellevio har flera kunder redan sett kraftigt höjda elräkningar.
Senaste nytt
Elbolagen försvarar avgiften
Ellevio försvarar avgiften med att den ska bidra till ett mer effektivt utnyttjande av elnätet.
“Elbilsladdning är en stor effektslukare. Vi bedömer att natten räcker för att ladda 40–50 kWh, vilket motsvarar cirka 30 mils körning, mer än de flesta behöver för normal pendling, säger Henrik Hagberg, prisansvarig på Ellevio.
Energimarknadsinspektionen menar att syftet med systemet är att jämna ut elanvändningen över dygnet och undvika överbelastning.
Men både myndigheter och konsumentrådgivare konstaterar att avgiften är svår att förstå för vanliga hushåll.
Växande kritik från elbilister
Trots att elbolagen försvarar modellen som nödvändig för att stabilisera elnätet, växer känslan bland elbilsägare av att systemet snarare försvårar övergången till hållbar mobilitet.
Flera menar att de ekonomiska incitamenten för att köra elbil håller på att försvinna.
En del elbilister överväger nu att minska sin laddning hemma eller byta till bensin- och hybridbilar igen, eftersom kostnadsbilden blivit allt mer oförutsägbar.
Samtidigt uppmanar branschorganisationer regeringen att se över reglerna och skapa tydligare riktlinjer för hur avgifterna ska tillämpas.
Missa inte:
Trump kastar Honda ur kurs – elbilsplaner skjuts upp fem år
Hållbara fonder lockar allt fler – men etiketten ”grön” är inte alltid grön

Bevakar nyheter inom bil och techsektorerna.

Bevakar nyheter inom bil och techsektorerna.











