Nya rapporter avslöjar en oroande utveckling: moderna bilars ökande storlek och högre motorhuvar skapar en osynlig fara i stadstrafiken.
Dolda risker i stadstrafik för fotgängare och cyklister


Mest läst i kategorin
Nya rapporter avslöjar en oroande utveckling i stadstrafiken: moderna bilars storlek och utformning utgör en betydande risk för fotgängare, särskilt barn.
Med motorhuvar som blir allt högre minskar förarens sikt drastiskt, vilket kan få allvarliga konsekvenser i stadstrafiken.
Nu höjs röster för striktare regleringar för att vända den negativa trenden innan fler olyckor inträffar.
En dold fara i stadstrafiken
En ny rapport från Transport & Environment (T&E) och Clean Cities Campaign, publicerad den 12 juni 2025, belyser den stadiga ökningen av motorhuvens höjd på nyare bilar.
Sedan 2010 har den genomsnittliga motorhuvens höjd ökat med 0,5 centimeter per år, vilket resulterade i en genomsnittlig höjd på 83,8 centimeter under 2024, en ökning från 76,9 centimeter år 2010.

Denna utveckling sammanfaller med en markant ökning av försäljningen av suv-modeller, som nu utgör 56 procent av den europeiska marknaden, jämfört med 12 procent år 2010.
Allvarliga konsekvenser för säkerheten
De högre motorhuvarna har betydande negativa effekter på trafiksäkerheten, särskilt för oskyddade trafikanter som fotgängare och cyklister. Tester utförda av T&E visar att förare av bilar med de högsta fronterna kan ha svårt att se barn upp till nio års ålder som står direkt framför fordonet.

Till exempel kunde en förare av en Ram TRX inte se barn upp till nio år, och en förare av en Land Rover Defender kunde inte se barn upp till fyra och ett halvt år.
Vid kollisioner tenderar fordon med höga fronter att träffa vuxna fotgängare ovanför kroppens tyngdpunkt, vilket ofta leder till allvarliga skador på vitala organ. En studie från Belgien, baserad på 300 000 trafikolyckor, indikerar att en ökning av motorhuvens höjd med 10 centimeter (från 80 till 90 centimeter) ökar risken för dödsfall med 27 procent för fotgängare, cyklister och andra oskyddade trafikanter.

Krav på lagstiftning
Över 30 civilsamhällesorganisationer har nu vänt sig till Europeiska kommissionen med en uppmaning om att införa lagstiftning som begränsar dimensionerna för nya personbilar senast 2035.
Förslaget inkluderar specifikt begränsningar för bredd och motorhuvens höjd.

Organisationerna rekommenderar en maximal höjd på 85 centimeter för motorhuvar i nya bilar, med implementering senast 2035. Detta skulle ge biltillverkarna tillräckligt med tid att anpassa sina konstruktioner och minimera störningar i produktionen.

Utöver begränsningar av motorhuvens höjd föreslås även att information om bilens bredd, längd och totala höjd ska inkluderas på fordonets registreringsbevis så snart som möjligt, med hjälp av typgodkännandelagstiftningen. Detta skulle ge konsumenterna viktig information inför ett bilköp.

Civilsamhällesorganisationerna betonar att denna reform är nödvändig för att förbättra trafiksäkerheten, minska användningen av råmaterial och energiförbrukningen, samt minska luftföroreningar och klimatutsläpp.
Det handlar också om en rättvisare fördelning av det offentliga rummet i våra städer, där allt större fordon tar upp mer plats. Utan åtgärder från Europeiska kommissionen kommer biltillverkarna sannolikt att fortsätta öka bilarnas dimensioner, vilket förvärrar de redan befintliga problemen

Elbilssuv för under 75 000 kronor på gång
En spännande utveckling är på gång i elbilsbranschen. Enligt Leapmotors vd kan framtiden bjuda på stora överraskningar för fordonen. Den snabba

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.