Dagens PS

Din Volkswagen blir en kassako: Ny teknik sänker elkostnaden

Volkswagen, dubbelriktad laddning. (Foto: Volkswagen)
Volkswagen, dubbelriktad laddning. (Foto: Volkswagen)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 29 maj 2025Publicerad: 29 maj 2025

Sverige står inför en betydande förändring i hur hushåll och elnät interagerar, tack vare introduktionen av dubbelriktad laddning från Volkswagen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Denna banbrytande teknik, som testats framgångsrikt i Hudiksvall, gör att elbilar inte bara förbrukar el utan också kan agera som mobila energilager, vilket har potential att sänka elkostnaderna för konsumenter och stabilisera elnätet.

Volkswagen, dubbelriktad laddning. (Foto: Volkswagen)
Volkswagen, dubbelriktad laddning. (Foto: Volkswagen)

Elbilen blir hemmets kraftstation

I bostadsrättsföreningen Stenberg i Hudiksvall har ett ambitiöst pilotprojekt med Volkswagen visat de stora fördelarna med dubbelriktad laddning. Sedan september 2024 har föreningen ett system där Volkswagens ID.-modeller är fullt integrerade i fastighetens energisystem.

Dessa bilar, med batterier på 77 kWh eller mer, är teknikredo för att skicka energi i båda riktningarna, en förmåga som funnits sedan våren 2023. Detta innebär att bilarna kan ladda när elpriset är lågt och sedan leverera tillbaka överskottsenergi till hushållet (V2H – Vehicle to Home) eller till det allmänna elnätet (V2G – Vehicle to Grid) när priserna är högre eller behovet stort.

Den genomsnittliga bilresan i Sverige är cirka 31 kilometer per dag, vilket lämnar ett betydande energiöverskott i bilbatterierna. Detta överskott kan användas för att kapa effekttoppar i hushållets förbrukning. Med effektabonnemang som blir standard senast den 1 januari 2027, där högsta elförbrukningen under en månad kan ge extra höga kostnader, blir bilens batteri en värdefull tillgång för att balansera ut dessa toppar och spara pengar för hushållen.

Brf Stenberg har under mars och april 2025 sparat 9 110 svenska kronor, motsvarande en minskning med 29 procent av sina elkostnader, genom att optimera energianvändningen “bakom mätaren”.

Volkswagen, dubbelriktad laddning. (Foto: Volkswagen)
Volkswagen, dubbelriktad laddning. (Foto: Volkswagen)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025
Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

Nya intäktsmöjligheter för bilägare

ANNONS

Utöver besparingar i hushållet kan elbilsägare även generera intäkter genom att erbjuda sina bilars batterikapacitet till Svenska Kraftnäts stödtjänster.

Volkswagens ID.-bilar är de första som klarat förkvalificeringstesterna för Svenska Kraftnäts frekvensstödtjänster, vilket bevisar deras snabbhet och lämplighet för att stabilisera elnätet. Genom att agera blixtsnabbt vid frekvensavvikelser bidrar bilarna till ett stabilt elnät och belönas väl för detta.

För Stenberg uppgick simulerade intäkter från frekvensstödtjänster till 4 427 svenska kronor i mars och 6 568 svenska kronor i april.

Mjukvaran från Energy Bank är central för denna funktion. Den optimerar energianvändningen baserat på bland annat elpriser, väderprognoser och fastighetens energiavtal. För fastigheter med solceller förstärks nyttan ytterligare, då ID.-bilen kan lagra överskott från solenergin för senare användning, vilket ökar egenanvändningen och minskar kostnaderna.

Volkswagen, dubbelriktad laddning. (Foto: Volkswagen)
Volkswagen, dubbelriktad laddning. (Foto: Volkswagen)

En strategisk satsning för Volkswagen och energibranschen

Den förväntade fördubblingen av Sveriges elanvändning inom de närmaste 20 åren, tillsammans med en ökande andel intermittent vind- och solkraft, ställer höga krav på energilagring. Elbilar, med sin stora och distribuerade batterikapacitet, är det naturliga valet för att möta detta behov.

Volkswagen ser dubbelriktad laddning som en mycket viktig strategisk fråga. Andreas Lassota, Business Owner Charging & Energy, e-mobility på Volkswagen Passenger Cars, konstaterar att “ingen annan biltillverkare har kommit så långt i realiteten”.

Andreas Lassota, Business Owner Charging & Energy, e-mobility på Volkswagen Passenger Cars. (Foto: Volkswagen)
Andreas Lassota, Business Owner Charging & Energy, e-mobility på Volkswagen Passenger Cars. (Foto: Volkswagen)
ANNONS

Pilotprojektet i Stenberg kommer att skalas upp med 200 pilotinstallationer hos både privata hushåll och Volkswagens elbilshandlare. Detta sker i samarbete med Energy Bank och Vattenfall. Målet är en kommersiell lansering under hösten.

”Dubbelriktad laddning är utan tvekan ett av de områden som våra kunder frågar mest om. Vi vet att svenska elbilskunder till stor del använder sig av smarta laddningstjänster och många har även installerat solpaneler. För oss som aktör på den svenska bilmarknaden kommer ett erbjudande kring Vehicle-to-Home eller Vehicle-to-Grid att ha hög prioritet”, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Personbilar i Sverige.

Sten Forsberg, chef för Volkswagen Personbilar i Sverige. (Foto: Volkswagen)
Sten Forsberg, chef för Volkswagen Personbilar i Sverige. (Foto: Volkswagen)

Volkswagen Group Charging (Elli), ett dotterbolag till Volkswagen-koncernen, arbetar också med att kommersialisera globala dubbelriktade laddningslösningar för alla koncernens varumärken, med fokus på att säkerställa full skalbarhet av både hårdvara och mjukvara samt möjliggöra EU-omfattande lagstiftning. Detta understryker Volkswagens ambition att positionera sig som en ledande aktör inom energilösningar för elbilar, vilket kan omforma framtidens energilandskap.

Volkswagen viker sig: Överger mångfald

Inifrån VW:s korridorer viskas det om en stor förändring. USA stryks från mångfaldsplanen efter diskreta påtryckningar. Volkswagen justerar nu sin

Missa inte:

Olagligt att stänga in hunden i bur hemma. News 55

Tyskland vänder om kärnkraft – ”game changer”. E55

“Slut på sötebrödsdagarna” – Riksbanken hotar småbankerna. Realtid

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Börsjournalisten förklarar varför han uppskattar att arbeta på Dagens PS
Spela klippet
Börs & Finans

Dagens PS börsreporter: ”Jag vill att ekonomi ska kännas kul”

30 maj 2025
ANNONS
ANNONS