Dagens PS

Den är svensk, snabbast och kostar 57 miljoner

Koenigsegg Sadair's Spear (Foto: Koenigsegg)
Koenigsegg Sadair's Spear (Foto: Koenigsegg)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 26 juni 2025Publicerad: 26 juni 2025

Sveriges stolthet har presenterat en banbrytande bil som redan är slutsåld. Den nya hyperbilen har fått namnet Sadair’s Spear.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Med mer kraft, mindre vikt och smart aerodynamik, är det här en skapelse som befäster Koenigseggs superbilsstatus än mer.

Bara 30 exemplar kommer att byggas, och de sålde slut direkt vid en privat visning. En riktigt exklusiv hyperbil, med en prislapp på runt 57 miljoner svenska kronor, enligt Top Gear.

Koenigsegg Sadair's Spear (Foto: Koenigsegg)
Koenigsegg Sadair’s Spear (Foto: Koenigsegg)

En hyllning med imponerande prestanda

Namnet på den nya skapelsen, Sadair’s Spear, är djupt personligt. Christian von Koenigsegg, grundaren av Koenigsegg, har tidigare hedrat sin far, Jesko, genom att namnge Koenigsegg Jesko efter honom som en tacksamhet för hans ovärderliga stöd under företagets uppstartsår.

Koenigsegg Sadair's Spear (Foto: Koenigsegg)
Koenigsegg Sadair’s Spear (Foto: Koenigsegg)

Jesko von Koenigsegg var en passionerad jockey med livslånga band till Sveriges hästsport. Hans favoritracehäst, den han red i sitt sista lopp 1976, hette Sadair’s Spear. Det är därför passande att bilen med detta anrika namn är kompromisslöst konstruerad för maximal banprestanda.

Koenigsegg Sadair's Spear (Foto: Koenigsegg)
Koenigsegg Sadair’s Spear (Foto: Koenigsegg)

Bilen tar avstamp i Jesko Attack, en redan extrem bil som Koenigsegg lyckats förbättra ytterligare. Bilen är utrustad med en ny, lättviktig och aktiv dubbelbladig bakvinge, optimerad för ökat marktryck.

ANNONS
Koenigsegg Sadair's Spear (Foto: Koenigsegg)
Koenigsegg Sadair’s Spear (Foto: Koenigsegg)

En förlängd bakdel förbättrar den aerodynamiska effektiviteten och stabiliteten, medan större främre luftstyrningar, lameller och omkonstruerade motorhuvsventiler – inklusive en ny Gurney-flik – säkerställer överlägsen kylning vid ihållande högprestanda.

Nya luftintag förbättrar motorns andning, vilket ger 20 extra hästkrafter med standardbränsle och 25 extra hästkrafter med E85. Den förbättrade oljekylningskapaciteten är avgörande för långvarig körning på bana under höga temperaturer.

Koenigsegg Sadair's Spear (Foto: Koenigsegg)
Koenigsegg Sadair’s Spear (Foto: Koenigsegg)
ANNONS

Senaste nytt

Avancerad teknik och banbrytande aerodynamik

Koenigseggs avancerade CFD-team (Computational Fluid Dynamics) har noggrant optimerat luftflödet för att säkerställa oöverträffat marktryck och kylning. Den aktiva, toppmonterade dubbelbladiga bakvingen är noggrant utformad för maximal kurvtagningsförmåga vid banhastigheter och samverkar med förfinade underredsfenor och hjulhuslameller.

Koenigsegg Sadair's Spear (Foto: Koenigsegg)
Koenigsegg Sadair’s Spear (Foto: Koenigsegg)

För att balansera detta bakre marktryck har den främre aerodynamikpaketet – inklusive större canardvingar, förbättrade motorhuvsventiler och förfinade hjulhuslameller – ytterligare ökat kylningseffektiviteten och marktrycket.

Koenigsegg Sadair's Spear (Foto: Koenigsegg)
Ser ni pilen på bilens långsida? (Foto: Koenigsegg)
ANNONS

Tillsammans med den främre Triplex-dämparen och Active Ride Height-systemet levererar dessa förbättringar enastående styrrespons och dynamisk hantering. Koenigsegg har också lyckats minska vikten med cirka 35 kilogram jämfört med Jesko Attack, som i sin tur vägde 1320 kg (torrvikt).

Interiör och prestanda i fokus

Inuti förarplatsen i bilen återfinns en lättvikts, minimalistisk mittkonsol och omdesignade kolfiberstolar. Standard trepunktsbälten kan valfritt uppgraderas till sexpunktsbälten för racing.

Koenigsegg Sadair's Spear (Foto: Koenigsegg)
Koenigsegg Sadair’s Spear (Foto: Koenigsegg)

Växlingar via Light Speed Transmission sker enbart via paddlar monterade på ratten. Trots sitt banorienterade fokus bibehåller bilen Koenigseggs signaturkomfort och avancerade funktioner.

Det inkluderar den rattmonterade SmartCluster-displayen, SmartCenter-kommandogränssnittet, USB-anslutning, induktiv telefonladdning, Koenigseggs innovativa Autoskin-system och parkeringsassistans med fågelperspektiv.

Koenigsegg Sadair's Spear (Foto: Koenigsegg)
Väldigt speciella stolar (Foto: Koenigsegg)

Von Koenigsegg säger: “Sadair’s Spear representerar en naturlig progression för Koenigsegg – en oklanderlig balans mellan rå kraft, förfinad aerodynamik, och enastående vägnärvaro”.

Han tillägger: “Denna bil är avsedd att sätta rekord. Att uppnå sådan ban-dominans i ett helt väglagligt fordon är inget annat än anmärkningsvärt”.

ANNONS
Koenigsegg Sadair's Spear (Foto: Koenigsegg)
Koenigsegg Sadair’s Spear (Foto: Koenigsegg)

Vid de första testerna på Gotland Ring krossade bilen omedelbart det tidigare varvrekordet, satt av Jesko Attack, med imponerande 1,1 sekunder, vilket visar dess enorma potential.

Jesko Attack satte tidigare ett rekord på Gotland Ring på 2 minuter och 56,97 sekunder, enligt Goodwood. Detta gör Sadair’s Spear till en verklig rekordhållare.

Koenigsegg Sadair's Spear (Foto: Koenigsegg)
Koenigsegg Sadair’s Spear (Foto: Koenigsegg)

Fakta om Koenigsegg Sadair’s Spear

    • Motor: Koenigsegg twin-turbo aluminium 5,0 liters V8

    • Effekt (standardbränsle): 1300 hästkrafter vid 7800 varv per minut

    • Effekt (E85-bränsle): 1625 hästkrafter

    • Max vridmoment: 1500 Nm vid 5100 varv per minut

    • Växellåda: Koenigsegg 9-växlad Light Speed Transmission (LST)

    • Torrvikt: 1320 kilogram

    • Total längd: 4690 mm

    • Total bredd: 2030 mm

    • Total höjd: 1210 mm

    • Bränslekapacitet: 72 liter

    • Tillverkning: Begränsad till 30 enheter

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS