Elektrifieringen av bilmarknaden fortsätter att accelerera, och allt fler små, smidiga elbilar intar vägarna. Men vilken av dessa kompakta modeller är egentligen bäst?
Experterna: Det här är den bästa lilla elbilen


Mest läst i kategorin
Europas ledande motorjournalister har nu sagt sitt, och resultatet är en spännande lista som avslöjar vilken bil som kombinerar prisvärdhet, räckvidd och körupplevelse på bästa sätt.
Uppdaterad! Vi har en ny stjärna som knipit första platsen.
Från uppdaterade klassiker till helt nya utmanare – vi presenterar de fem elbilar som fått högst snittbetyg.
Upptäck vilken som är bäst i test och varför just dessa modeller fångat experternas uppmärksamhet.
Så har listan tagits fram
Bäst i alla tester handlar om att läsa igenom alla tester som gjorts på de bilar vi väljer att ställa emot varandra.
Sedan sammanställs alla betyg och vi får fram ett genomsnitt. På så sätt blir det tydligt vilken bil som faktiskt är bäst, enligt den samlade motorjournalistkåren i Europa.
Alla tester har översatts till en 100-gradig skala där 100 är bäst. Varje modell har därefter fått en genomsnittsbedömning av de antal tester de varit med i.
Texterna under respektive bild är en sammanfattning över vad journalister uttrycker i sina tester.
Senaste nytt
Plats 5 – Volkswagen ID.3
Snittbetyg: 75,9
Pris: Från 382 300 kronor
Läs också: Volkswagens nya elbil har oväntat tillval

En uppdaterad bilresa
Volkswagen ID.3 har fått en välbehövlig översyn för att möta dagens krav på elbilar. Modellen, som lanserades 2020, har nu en uppdaterad design både in- och utvändigt. Interiören har fått ett lyft med mjukare material och en högre kvalitetskänsla, vilket åtgärdar tidigare kritik.
Exteriört har bilen en mer förfinad framtoning, som av Top Gear beskrivs som mindre futuristisk och mer konventionell. Prestandamässigt erbjuder ID.3 flera batterialternativ med god räckvidd, upp till 565 kilometer för Pro S-modellen.
Den är rymlig, tyst och bekväm, även om den inte prioriterar sportig körglädje. Med priser från cirka 412 000 svenska kronor, är den ett starkt alternativ på elbilsmarknaden, skriver Top Gear.
Plats 4 – MINI Cooper E
Snittbetyg: 78
Pris: Från 389 400 kronor
Läs också: Nya eldrivna Mini Cooper – snart i Sverige

En ikonisk elbil med ny kostym
Nya Mini Cooper Electric, tidigare kallad Mini Electric, har genomgått en fullständig omvandling med nya elbilsunderlag, enligt What Car?. Denna version, som inte ska förväxlas med bensinmodellen, är designad för att vara rolig att köra med kvick acceleration och smidig hantering. Instegsmodellen Cooper E har en räckvidd på upp till 298 kilometer, medan Cooper SE och John Cooper Works (JCW) erbjuder upp till 402 kilometer, enligt Mini.
Interiören är färgstark med fokus på en stor, rund pekskärm som central funktion. Trots den uppfriskande designen är praktikaliteten begränsad med trångt baksäte och litet bagageutrymme på 210 liter. Priserna börjar från cirka 384 900 svenska kronor, men den blir dyrare med högre utrustningsnivåer. Cooper SE rekommenderas för bättre räckvidd och standardutrustning, skriver What Car?.
Plats 3 – Citroën e-C3
Snittbetyg: 78,6
Pris: Från 297 500 kronor
Läs också: Citroëns nya stjärna: Både elegant och smart

En prisvärd elbil för alla
Citroën e-C3 framstår som en efterlängtad elbil i småbilsklassen, enligt Auto Express. Med ett startpris på cirka 292 000 svenska kronor, matchar den många bensindrivna superminibilar. Bilen utmärker sig med sin klassledande åkkomfort och generösa innerutrymmen, trots sin kompakta storlek.
Motorn på 111 hästkrafter ger en acceptabel acceleration, medan den 44 kWh stora batteriet ger en räckvidd på upp till 320 kilometer (WLTP). För stadskörning är effektiviteten imponerande, men minskar på motorväg.
Även om styrningen kan kännas livlös på landsväg, gör den lätta styrningen den idealisk för stadstrafik. Citroën e-C3 sätter en ny standard för prisvärda elbilar, med förväntad pålitlighet och god säkerhet.
Plats 2 – Hyundai Inster
Snittbetyg: 86,25
Pris: Från 299 900 kronor
Läs också: Billigaste elbilen i Sverige? Hyundai lanserar lilla Inster

En prisvärd elbil med överraskningar
Hyundai Inster (2025), som i Korea heter Casper, är en elbil designad för att vara både prisvärd och praktisk, med priser från cirka 315 000 svenska kronor, enligt CAR. Den är byggd på Hyundais K1-plattform och är längre än sin koreanska motsvarighet för att maximera utrymmet.
Instegsmodellen har ett 42 kWh-batteri med en räckvidd på 299 kilometer, medan en större version erbjuder 49 kWh och 359 kilometer.
Bilen är smidig i stadstrafik med direkt styrning och responsiva bromsar. Interiören är en blandning av traditionella knappar och moderna skärmar, med smarta lösningar som fällbara säten för ökad flexibilitet.
Trots en budgetvänlig prislapp levererar Inster stor personlighet och funktionalitet, skriver CAR.
Plats 1 – Renault 4
Snittbetyg: 88,3
Pris: Från 384 900 kr
Läs också: Renault 4: Mycket retrocharm för svala svenskar

Renault 4 – elbilen som blandar charm och vardagsnytta
Renaults återupplivade 4:a får genomgående uppskattning för sin lättsamma körkänsla, fina balans och ett inre som känns genomtänkt utan att bli pråligt.
Testerna lyfter ofta hur bilen känns kvick och lätthanterlig tack vare låg vikt, snabb styrning och en drivlina som levererar precis lagom kraft för vardagen. Den upplevs också som ovanligt trivsam på dåliga vägar där den kombinerar stabilitet med bra ljuddämpning, något som många konkurrenter har svårt med i samma prisklass.
Även insidan får beröm – inte för retroflörtarna i sig, utan för att funktionerna faktiskt är smart organiserade. Fysiska reglage, tydligt gränssnitt och oväntat praktiska utrymmen i både kupé och bagage gör den till ett familjevänligt alternativ utan onödigt krångel.
Det negativa är mindre framträdande men återkommer ändå: räckvidden hade gärna fått vara längre och snabbladdningen är inte marknadsledande. Bromsarna beskrivs som lite väl känsliga i låg fart, men inte på ett sätt som stör när man vant sig.
Sammanfattningsvis framstår Renault 4 som en mångsidig och okomplicerad elbil med karaktär, där körglädjen och helhetskänslan väger tyngre än de få svagheter som nämns i testerna.
| Plats | Modell | Pris | Snittbetyg |
|---|---|---|---|
| 5 | Volkswagen ID.3 | Från 382 300 kronor | 75,9 |
| 4 | MINI Cooper E | Från 389 400 kronor | 78 |
| 3 | Citroën C3 | Från 297 500 kronor | 78,6 |
| 2 | Hyundai Inster | Från 299 900 kronor | 86,25 |
| 1 | Renault 4 | Från 384 900 kr | 88,3 |
Läs också:
Experterna: Den här el-suven är bäst
Stort test avslöjar: Bästa alternativen till Tesla Model Y
Kia EV9 vs Volvo EX90: En duell mellan jättar
Två bilar i topp: Vi presenterar motorjournalisternas ranking av Årets bil
Experterna: Lynk & Co 08 – räckviddsvinnaren
Lynk & Co lanserar nu sin senaste modell, 08, en laddhybrid som enligt uppgift ska sudda ut gränsen mellan laddhybrid och ren elbil. Med en elektrisk
Missa inte:
Tar du dessa läkemedel bör du undvika solen. News 55
Automatbilar kan göra försäkringen dyrare för alla. E55
Fejkade AI-videor med kändisar blåser småsparare på miljarder. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]











