Dagens PS

Därför hyllas Mazdas dieselmotor i nya CX-80

En Mazda på diesel gör succé. (Foto: Mazda)
En Mazda på diesel gör succé. (Foto: Mazda)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 30 juni 2025Publicerad: 30 juni 2025

Mazda CX-80, den senaste familjebilen från den japanska tillverkaren, har mötts av blandade men övervägande positiva reaktioner från europeiska motorjournalister.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Trots att den lanserats i en tid då elektriska alternativ dominerar, utmärker sig CX-80 med sin design och sitt drivmedel, särskilt dieselversionen som hyllas av många. Bilen beskrivs som elegant och rymlig, även om komforten på sämre väglag får kritik.

En design som sticker ut

Designen på Mazda CX-80 får mycket beröm och beskrivs som elegant och stilren, snarare än den mer kantiga och ultramoderna design som ses hos vissa konkurrenter. Enligt Autocar liknar den syskonmodellen CX-60 men är längre, med en hjulbas som överträffar Volvo XC90 och BMW X7.

Mazda CX-80 (Foto: Mazda)
Mazda CX-80 (Foto: Mazda)

Insidan är också väl genomtänkt med en stilren estetik och en blandning av högkvalitativa material, även om vissa billigare plaster kan hittas längre ner i kupén, noterar What Car?. TopGear uppskattar de fysiska knapparna och den intuitiva infotainmentskärmen som kan styras med en rattkontroll, vilket bidrar till en säkrare körupplevelse.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

Körupplevelse och motoralternativ

Mazda CX-80 erbjuds med två drivlinealternativ: en sexcylindrig dieselmotor på 3,3 liter och en laddhybrid (PHEV) med en 2,5-liters fyrcylindrig bensinmotor.

Dieseln, som levererar 251 hästkrafter, får genomgående höga betyg. Den beskrivs som ”len och kraftfull” av What Car? och ”objektivt bättre att köra” av TopGear, tack vare sin smidiga kraftleverans och en tilltalande motorljud.

Mazda CX-80 (Foto: Mazda)
Mazda CX-80 (Foto: Mazda)
ANNONS

Autocar lyfter fram dieselns vridmoment och effektivitet, med en realförbrukning som kan närma sig imponerande 0,47 liter per mil vid landsvägskörning.

Laddhybriden, med sina 323 hästkrafter och en 0-100 km/h-tid på 6,8 sekunder, är snabbare på pappret. Dock upplever flera testare, inklusive TopGear och What Car?, att laddhybriden kan upplevas som mindre förfinad, med en tveksam övergång mellan el- och bensindrift och en motor som låter ansträngd vid hård acceleration.

Mazda CX-80 (Foto: Mazda)
Mazda CX-80 (Foto: Mazda)

Dessutom är den elektriska räckvidden, upp till 61 kilometer, inte klassledande.

Angående köregenskaper är uppfattningarna delade. Bilen hanterar kurviga vägar förvånansvärt bra för sin storlek, med bra styrprecision och begränsad karossrullning. Dock kritiseras fjädringskomforten av samtliga källor.

Bilen kan upplevas som ”upptagen, orolig och lite bullrig” på ojämna vägar, enligt Autocar, och ”kraschar genom stötar i vägen” enligt Carwow.

Det verkar som att 18-tumsfälgarna på instegsmodellen ger en mjukare gång, medan de större 20-tumsfälgarna kan bidra till en fastare upplevelse.

Så mycket billigare bilsemester i år jämfört med 2022

Det har varit dyrt att tanka bilen i flera år. Men nu är det väldigt mycket billigare att ge sig ut på en bilsemester. Det är för tillfället billigare att

Utrymme och flexibilitet

ANNONS

Som en sjusitsig suv erbjuder CX-80 god flexibilitet. Den mellersta sätesraden kan fås antingen som en traditionell bänk för tre eller som två individuella ”kaptensstolar” med eller utan genomgång till den tredje raden.

Den tredje sätesraden är bäst lämpad för barn eller för tillfälligt bruk av vuxna upp till 170 centimeter, vilket överensstämmer med TopGears bedömning.

Bagageutrymmet är 258 liter med alla säten uppfällda, vilket räcker för en mindre handling. Med den tredje raden nedfälld ökar utrymmet till 566 liter, och med alla baksäten nedfällda expanderar det till hela 1 971 liter.

Mazda CX-80 (Foto: Mazda)
Mazda CX-80 (Foto: Mazda)

Säkerhet och utrustning

Mazda CX-80 har tilldelats fem av fem stjärnor i Euro NCAP:s säkerhetstester, med höga betyg för både vuxen- och barnskydd. Standardutrustningen är omfattande redan från instegsmodellen Exclusive-Line, och inkluderar funktioner som automatisk nödbromsning, dödavinkelvarnare och parkeringssensorer. Högre utrustningsnivåer, som Homura Plus och Takumi Plus, lägger till adaptiv farthållare och en 360-graders kamera.

Pris i Sverige: från 548 300 kronor

Sportbilsfantaster jublar: Mazda räddar purismen i nya MX-5

Tio år har passerat sedan den nuvarande generationen av Mazda MX-5 introducerades, och motorintresserade världen över väntar med spänning på vad som

Läs också:

ANNONS

Hon kan bli parkeringsbranschens mardröm. Dagens PS

Ny vändning i Tesla-bråket – kan avtal vara på gång? Dagens PS

Volvo i rampljuset efter mystiska garagekrascher. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS