En ny trend sprider sig inom bilbranschen, där bilhandlare allt oftare anlitar externa företag för att hantera reklamationsärenden.
Bilhandlare anlitar ny tjänst – för att slippa reklamationer?


Mest läst i kategorin
Detta upplägg, som syftar till att effektivisera processen för handlarna, har dock väckt kritik och oro bland konsumenter och juridiska experter. Frågan många ställer sig är om denna metod är ett sätt för bilhandlarna att ducka sitt ansvar enligt gällande lagstiftning.
Ett nytt bolag i reklamationsdjungeln
I slutet av förra året bildades bolaget Svensk Reklamation med affärsidén att hantera reklamationsärenden åt bilhandlare, vilket Auto Motor & Sport har rapporterat om.
Tjänsten, som kostar mellan 3 000 och 16 000 svenska kronor per månad exklusive moms, kan omfatta allt från pappersarbete kring reklamationer till medierådgivning och hantering av ärenden som eskalerar till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN).
Enligt Carup är syftet att bilhandlarna ska kunna fokusera på att köpa och sälja bilar, medan Svensk Reklamation sköter kontakten med missnöjda kunder.

Hemlig utrustning misstänks ha avslöjat körkortsfusk
En mans upprepade försök att klara teoriprovet för körkort tog en oväntad vändning när ett plötsligt toppbetyg väckte misstankar. Efter att ha misslyckats
Konsumentköplagens tydliga budskap
Trots att bilhandlarna anlitar externa parter är det viktigt att komma ihåg konsumentköplagens tydliga budskap: en bilhandlare kan inte avsäga sig ansvaret för garanti och reklamation.
Bo Ericsson från den juridiska konsultfirman Fordonsjuristen understryker detta och menar att ett bilköp är en sak mellan köparen och handlaren. Han berättar för Carup att hans firma får samtal från kunder som blir hänvisade till Svensk Reklamation, något han beskriver som ett problem för hela branschen.

Även Mikael Tornberg, vd för Svensk Reklamation, håller med om lagtolkningen. Han menar att hans företag inte är en part i målet utan fungerar som rådgivare och administratör, säger han till Carup.
När olyckan är framme
Ett konkret exempel på hur detta kan påverka konsumenter beskrivs av Carup, där en bilköpare hamnade i en svår situation när motorlampan i hennes bil tändes för femte gången. Bilfirman hon köpt bilen av, Sigtuna Bil, hänvisade henne då till Svensk Reklamation.
Bilköparen önskade dock att fortsätta dialogen direkt med Sigtuna Bil, men fick enligt Carup inte längre svar från bilhandlaren.
Simon Kalayci, försäljningsansvarig på Sigtuna Bil, förklarade för Carup att ärendet låg hos Svensk Reklamation, då de är deras samarbetspartner.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Kritik och varningar från experter
Fordonsjuristen varnar för denna nya företeelse och menar att kunden kan bli maktlös när en extern part sköter reklamationen. Ericsson betonar att det är ett affärsförhållande mellan Svensk Reklamation och bilhandlaren, och att köparen inte har varit en del av detta. Kunden ska ha rätt att vända sig direkt till handlaren.
Mikael på Svensk Reklamation menar dock att företaget agerar som en oberoende rådgivande instans för att hjälpa både handlare och konsumenter att förstå vad som gäller i det enskilda ärendet. Han framhåller också att de analyserar varje ärende utifrån konsumentköplagen och ofta rekommenderar åtgärder till bilhandlaren när det är motiverat, samt att de kan bidra till att tvister löses smidigare.
På Trustpilot är inte betygen på topp heller.
Vad du bör tänka på vid bilköp
Reklamationsrätten gäller i tre år på begagnade bilar som säljs av handlare. Det är viktigt att reklamera hos bilhandlaren inom två månader efter att felet upptäckts, skriver Auto Motor & Sport. Kontrollera alltid avtal och varudeklaration när du köper en begagnad bil. Handlaren är ansvarig om bilen uppvisar fel som inte står i varudeklarationen.
Dagens PS har mailat en annan jurist för att få ytterligare en kommentar på detta.

Glöm elbilen? Detta kan vara teknikskiftet ingen förutsåg
Elbilen har länge hyllats som den obestridliga framtiden för fordonsindustrin, en symbol för grön omställning och hållbar mobilitet. Men nu vänds
Missa inte:
Undvik dyra läxan: Välj rätt kort på din utlandssemester. News 55
Fritt fall för förtroendet: Stödet för Skatteverket rasar. E55
Meta tappar anställda – trots fantasilöner. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.