Bland de första bilarna i världen var elbilar och då som nu var just räckvidd ett hett samtalsämne. En av pionjärerna stavas Baker Victoria som debuterade 1910.
Elbilen som 1910 hade 40 mils räckvidd


Mest läst i kategorin
Baker Motor Vehicle Company grundades 1899 men konkade så snart som 1914. Däremellan lyckades de emellertid lansera en elbil som hade hela 32 mils räckvidd, år 1910.
På den tiden var det emellertid infrastrukturen och den ekonomiska aspekten som var den begränsande faktorn.
Baker Victoria
Modellen i fråga, Baker Victoria, lyckades med konststycket att genomföra två långresor. Syftet var att slå rekord för längsta tur på en laddning.
Först gjordes det med ett blybatteri då en räckvidd på 324 kilometer uppnåddes och därefter bytte man till ett så kallat Edison-batteri där bilen kom hela 393 kilometer på en enda laddning.
Snittfarten var endast 19 kilometer i timmen, men det visar ändå på hur välutvecklade elbilar var för över 100 år sedan.
Man undrar hur marknaden hade sett ut idag ifall satsningen på elbilar hade fortsatt.
Tidiga elbilar börjar stiga rätt rejält i värde – en Baker Victoria från 1910 i riktigt risigt skick gick under klubben för närmare miljonen 2021.
Inte första gången
Vi har tidigare rapporterat om Detroit Electric som redan 1911 hade en räckvidd på 34 mil, även då med en låg snittfart.
Under tidigt 1900-tal hade både fossil- och elbilar det knepigt med infrastruktur och laddning, varför elbilar var så framgångsrika.
Det gjordes dock en större satsning på förbränningsmotorer och även om elbilar alltid funnits på ett eller annat sätt är det först nu som de börjar penetrera marknaden på riktigt.

En Detroit Electric Model 61 Brougham från 1915. (Foto: Marcus Berggren)
Läs även: Redan 1911 hade elbilen 34 mils räckvidd
Läs även: 36 elbilar att se fram emot 2023
Läs även: Elbilarna med längst faktiskt räckvidd
Läs även: Elbilarna med störst batteri

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.