Dagens PS

Avslöjat: Här är bilarna som tappat mest i värde

Värdetapp på din bil är det som svider mest i plånboken. (Foto: Wayke och Tesla)
Värdetapp på din bil är det som svider mest i plånboken. (Foto: Wayke och Tesla)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 10 okt. 2025Publicerad: 10 okt. 2025

Stora suvar och dyra elbilar har rasat i värde. Se vilka modeller som drabbats värst och hur politiska beslut styr restvärdet, enligt E55.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Det är den dolda kostnaden som slår hårdast mot plånboken – värdetappet. Medan den svenska bilmarknaden genomgått dramatiska skiften de senaste åren, med elektrifiering och priskrig, har det resulterat i en mardröm för ägare av vissa fordon.

Särskilt de som satsade tidigt på dyra elbilar eller bilar med höga utsläpp har fått se förluster på över 400 000 svenska kronor, skriver vår systertidning E55.

Experter pekar på en kombination av politiska styrmedel och tillverkares aggressiva prissänkningar som de främsta orsakerna bakom det vilda värdefallet.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Elbilarnas dubbla smäll: högst inköpspris och störst förlust

Även om laddbara bilar i genomsnitt har en lägre procentuell prisnedgång än fossildrivna fordon, är det i elbilssegmentet de absoluta förlusterna i svenska kronor har varit störst.

Anledningen är de initialt höga inköpspriserna, i kombination med att nya elbilar ständigt lanseras med bättre räckvidd och snabbare laddning.

Den snabba teknikutvecklingen gör att äldre modeller snabbt blir omoderna och därmed mindre attraktiva på andrahandsmarknaden.

En analys visar att ägare av tidiga, dyra elbilar har drabbats hårdast. Exempelvis en Audi e-tron quattro 55 Proline (årsmodell 2021) med ett nypris på 970 000 kronor var efter bara tre år värd 554 900 kronor.

ANNONS
Audi e-tron 55 quattro (Foto: Wayke)
Audi e-tron 55 quattro (Foto: Wayke)

Det motsvarar en total värdeförlust på imponerande 415 100 svenska kronor, eller 43 procent av ursprungsvärdet, enligt KVD bil.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Så skapar D&G Aktiefond avkastning i ditt pensionssparande

10 sep. 2025

Priskrig och teknisk ålder sänker värdet

Tesla Model 3 (Foto: Tesla)
Tesla Model 3 (Foto: Tesla)

Modeller från Tesla, som Model 3 och Model Y köpta mellan 2020 och 2022, har uppvisat det största procentuella värdetappet, där vissa rapporter indikerar ett fall på mellan 50 och 60 procent av nypriset.

Denna dramatiska utveckling drivs framför allt av att tillverkaren aggressivt har sänkt priserna på nya bilar, vilket omedelbart pressar ner priset på begagnade.

En tre år gammal Model 3 kan ha tappat nästan 400 000 svenska kronor i värde kan man läsa på Tesla Club Sweden.

Nissan Leaf e+ (Foto: Wayke)
Nissan Leaf e+ (Foto: Wayke)

Även i volymsegmentet syns samma trend. Äldre elbilsmodeller som Nissan Leaf E+ har tappat runt 44 procent i värdeminskning över tre år.

ANNONS

Detta belyser hur snabbt teknisk omodernitet – som sämre batterikemi och långsam laddhastighet – kan urholka värdet på en bil.

Modell (Exempel)DrivlinaUngefärlig förlust (kronor)Procentuellt fallHuvudsaklig drivkraft
Audi e-Tron q. 55 ProlineElbil415 10043 procentHögt inköpspris, teknisk ålder
Tesla Model 3 (äldre)Elbil400 00060 procentPriskrig på nybilssidan
Nissan Leaf E+Elbil200 00044 procentTeknisk ålder (batteri/laddning)

Malus-systemet straffar bensin- och dieselbilar

För bensin- och dieseldrivna bilar är den genomsnittliga värdeminskningen också betydande, med ett fall på upp till 15 procent för bensinbilar. Värdetappet för dessa bilar styrs till stor del av det politiska Malus-systemet.

Systemet straffar fordon med höga koldioxidutsläpp genom en kraftigt förhöjd fordonsskatt under de första tre åren, i vissa fall över 9 000 svenska kronor per år.

Denna höga initiala skatt leder till en omedelbar negativ priskorrigering på nya och nästan nya bilar med höga utsläpp, i synnerhet stora diesel- och bensin-suvar. Experter varnar för att en förlängning av Malus-perioden skulle kunna sänka restvärdet ytterligare i framtiden, eftersom skattebördan ligger kvar längre hos nästa ägare.

Slipp betala boten: Ett enkelt knep räcker

Den nya kamerabaserade parkeringsövervakningen har en stor lucka. En juridisk detalj gör att du kan slippa betala kontrollavgiften. Det sprider sig en ny

Laddhybriden och kronan som räddare i nöden för bilens värde

Trots turbulensen finns det ljuspunkter.

ANNONS

Laddhybrider (PHEV) har visat sig ha den mest stabila restvärdeutvecklingen under perioden, med den lägsta genomsnittliga prisnedgången på begagnatmarknaden. Den flexibilitet de erbjuder – med möjlighet till eldrift lokalt och bensin/diesel på längre resor – har hållit efterfrågan uppe.

En annan oväntad faktor som stabiliserar restvärdet är den svaga svenska kronan. Detta har gjort svenska begagnade bilar relativt billiga för utländska köpare, vilket har lett till en rekordhög export.

Denna utlandsförsäljning har fungerat som en ekonomisk ventil som absorberat överskottet av begagnade fordon och därmed förhindrat ett ännu större prisfall på den inhemska marknaden.

Slutligen väntas framtiden för begagnade elbilar bli mer stabil. Med Euro 7-förordningen, som träder i kraft för lätta fordon 2025, ställs krav på att elbilar ska visa batterihälsan (SoH) i displayen och vid besiktning.

Denna ökade transparens väntas minska den nuvarande höga riskpremien och bidra till att stabilisera restvärdet för nyare begagnade elbilar framöver.

Räckviddsrekord – så bygger de framtidens batteri

Ett amerikanskt företag har utvecklat ett nytt batteri som ger elbilar rekordlång räckvidd. De har eliminerat onödiga delar. Ett amerikanskt företag har

Missa inte:

Vill du pensionera dig utomlands? Topplistan för svenskar. News 55

Avslöjat: Så undviker du böterna från de nya kamerorna. E55

ANNONS

Techjättens iskalla besked efter historisk datastöld. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
Laddhybrid-kampanj hos Volkswagen
Volkswagen logo

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.  


Se alla kampanjmodeller här!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS