Det är president Donald Trumps biltullar som gör att amerikaner får betala 17 000 kronor mer i genomsnitt vid köpet av en ny bil, enligt ett konsultföretag.
Analys: Nu blir en bil 17 000 kronor dyrare i USA


Mest läst i kategorin
Biltullarna innebär ett påslag på 1 760 dollar, styvt 17 000 kronor, per fordon.
Det menar konsultföretaget Alix Partners som i sina beräkningar utgår från att bilföretagen för över 80 procent av sina ökade kostnader till kunderna.
“Stor mur av kostnader”
Trumps tullsmocka mot bilindustrin leder till en ökad kostnad på totalt 30 miljarder dollar, cirka 290 miljarder kronor, enligt konsultföretaget.
Det här berättar Bloomberg.
“Dessa tullar medför en stor mur av kostnader”, säger Mark Wakefield, global bilmarknadschef för Alix Partners, under en online-presentation av rapporten.
GM och Ford höjer priserna
Han tillägger att konsumenterna får ta största smällen.
Både General Motors och Ford Motor har tidigare sagt att de förväntar sig en tulleffekt på miljarder dollar. De amerikanska biljättarna har också sagt att de kommer att hitta på sätt för att kompensera sig mot påslaget, bland annat genom prisjusteringar, uppger nyhetsbyrån Bloomberg.
Mark Wakefield uppskattar att kontentan av tullsmällen mot bilföretagen blir att försäljningen sjunker med ungefär en miljon bilar i USA de kommande tre åren.
Då ökar försäljningen av bilar
Däremot spår konsulten att bilförsäljningen sedan ökar och når 17 miljoner dålda fordon år 2030, vilket är en ökning med en miljon bilar jämfört med i fjol.
Detta sker, enligt prognosen, på grund av att effekterna av Trumps biltullar med tiden avtar.
“Det är inte troligt att den här tullmuren kommer att vara för evigt”, säger Mark Wakefield på Alix Partners, enligt Bloomberg.
Läs mer: Trumps nya tullhot: Slår mot viktig industri Dagens PS
Läs även: Tullstopp i USA: Så påverkas tyska biltillverkare och exporten Dagens PS

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.