Dagens PS

Adblue: reningsvätskan som hotar transportbranschen

Adblue
Bristen på reningsvätskan Adblue hotar transportbranschen. (Bild: Pixabay)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 30 mars 2022Publicerad: 30 mars 2022

Adblue är reningsvätskan som i dagsläget används för att minska utsläppen av kväveoxid från lastfordon och personbilar. Nu hotar bristen på naturgas den fortsatta produktionen av reningsmedlet och i förlängningen hela transportbranschen, skriver Tidningen Näringslivet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det höga priset på reningsvätskan Adblue kan snabbt få hela transportbranschen på fall om Ryssland stryper naturgasen. Det tror Mattias Bergman, vd på Bil Sweden som ser mycket allvarligt på utvecklingen.

”97 procent av alla lastbilar som rullar i Sverige kommer inte att rulla längre”, säger Mattias Bergman till Tidningen Näringslivet.

Renare luft, färre utsläpp

Adblue används främst för att minska utsläppen av kväveoxid från dieselfordon. Det bidrar också till renare luft i svenska städer.

Användningen av reningsvätskan är också ett certifieringskrav för alla moderna fordon, vilket omfattar cirka 600 000 personbilar och de flesta lastbilar i Sverige, som inte fungerar utan Adblue.

“Om man inte har tankat med AdBlue fungerar inte fordonet. Det sitter en sensor inuti som läser av att det är tankat och att det är just ett AdBlue-reningsmedel som används”, säger Mattias Bergman till Tidningen Näringslivet. 

ANNONS

Senaste nytt

Dubbelt så höga priser

Att det primärt är naturgas från Ryssland som används för att producera Adblue är ett problem. Kraftigt stigande priser, som eskalerat i takt med kriget i Ukraina och sanktionerna från väst, har redan gjort att priset på reningsmedlet fördubblats sedan årsskiftet.

ANNONS

Något som får ödesdigra konsekvenser om banden till Ryssland och naturgasen kapas helt.

“Utan det uppskattar vi att 97 procent av alla lastbilar och mellan 10-12 procent av alla personbilar som rullar i Sverige inte kommer att rulla längre om inget görs”, säger Bergman till Tidningen Näringslivet.

Alternativa lösningar

Vid händelse av ett sådant scenario behöver leverantörskedjorna snabbt säkras tillsammans med en alternativ produktionslösning, enligt Bergman. Skulle det inte gå att genomföra kan ett EU-undantag från emmissionskraven komma att bli aktuellt. Något som skulle innefatta hela Europa och innebära att man ändrar de ovan nämna inställningarna i fordonens mjukvara.

Ett kostsamt arbete som även kan ha en negativ inverkan på luftkvaliteten enligt Bergman, som dock tillägger att det kan vara det enda alternativet om varutransporterna hotas.

Hur det i slutändan blir är nu upp till regeringen.

“Vi informerar regeringen för att ge dem full insyn och fakta om hur läget är. De har tagit det till sig och vet vilka alternativ som finns till buds och får fatta sina beslut utifrån sina processer”, säger Bergman till Tidningen Näringslivet.

Läs även: Nye Volvochefen: Volvo är svenskt, inte kinesiskt

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS