Utsläppen från nya bensindrivna bilar har ökat till den högsta nivån sedan 2013. För nya dieseldrivna bilar är utsläppsvärdet samtidigt det högsta sedan 2011. Det här konstaterar Trafikverket i en rapport över preliminära utsläppssiffror för vägtrafiken för 2019 som Trafikverket och Transportstyrelsen redovisar i dag, tisdag.

Trafiken var i stort sett oförändrad 2019 jämfört med tidigare år. Den ökade användningen av biodrivmedel och mer energieffektiva bilar har fått genomslag, enligt Trafikverket som förklarar att det genomsnittliga utsläppet av koldioxid från en personbil var 120 g/km under 2019 – en minskning på 2 g/km jämfört med föregående år.

Enligt den preliminära statistiken ökade andelen biodrivmedel från 22 till 23 procent under förra året.

”Det är glädjande att bilarna blev effektivare och att andelen biodrivmedel ökade, men kanske framför allt att vägtrafiken inte ökade under förra året. Då blir det lättare att öka tempot och nå målen. För att nå transportsektorns klimatmål till 2030 krävs en minskning av växthusgaserna med cirka 8 procent per år”, säger Sven Hunhammar, miljödirektör på Trafikverket, i ett pressmeddelande där det även framgår att antalet nya eldrivna bilar fördubblades under 2019, jämfört med året före.

ANNONS
ANNONS

Även antalet hybridbilar ökar.

Mer oroande för Trafikverket är däremot att de genomsnittliga utsläppen från bensin- och dieseldrivna bilar ökar. Från nya bensinbilar rör det sig om en ökning på 130 g/km under 2019, den högsta nivån sedan 2013, och från nya dieselbilar ligger utsläppsnivån nu på 137 g/km, vilket uppges vara det högsta värdet sedan 2011.

”Utsläppen från nya fossildrivna bilar ökar när de borde minska och det är en bekymmersam utveckling. Det finns en trend i samhället att bilarna blir större och tyngre och det får genomslag på det sätt man kan se i statistiken”, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.

”Den svenska vägtrafiken bommar klimatmålet med bred marginal, trots att utsläppen minskade förra året. Det visar nya siffror från Trafikverket”, skriver Dagens Nyheter (obs, inloggning krävs) och berättar att Trafikverket nu vill straffa utsläppsbovar hårdare med ännu högre fordonsskatt.