Att ge tuff feedback till en medarbetare är en utmaning som får många chefer att svettas. Likväl är det ett samtal som måste tas. Här är knepen som hjälper dig vända ett potentiellt obekvämt snack till en meningsfull dialog.
Underpresterande anställda? Så tar du snacket
Mest läst i kategorin
Att ha anställda vars prestationer inte håller måttet är trist – men inte helt ovanligt.
Ett exempel på detta hittar vi hos Realtid, som rapporterar om en undersökning där 75 procent av 1 000 tillfrågade företagare uppger att de är missnöjda med nyexaminerades prestationer.
Där handlar det bland annat om bristande motivation, kommunikationsförmåga och professionalism.
För att vända på skutan behöver man ta det, något jobbiga men ack så viktiga snacket – ett snack som kanske är en av chefens svåraste uppgifter. Ingen vill ju vara den som trycker ner någon – med feedbacken måste likväl fram.
Jenny Fernandez, ledarskapscoach och författare, har studerat svåra samtal och menar att dessa inte behöver sluta i obehag – tvärtom.
Samarbete framför kritik
För att undvika att samtalet känns som en “felfinnartävling” eller ett bakhåll tipsar Fernandez om att du redan från start definierar vad målet med samtalet är och att du är tydlig med att ni båda arbetar mot samma mål: alltså att förbättra den anställdes prestation tillsammans.
”Börja samtalet med att poängtera att ni båda vill samma sak – se en förbättring”, skriver hon i Harvard Business Review.
Inled exempelvis med något i stil med:
“Vi behöver ha en ärlig och öppen dialog. Mitt mål är att ge dig tydlig feedback och att vi gemensamt arbetar för din utveckling”.
Läs också: Då blir strävan efter det perfekta ett hinder. News55
Senaste nytt
En titt i backspegeln
Innan du kastar dig in i detaljerna, kan du låta den anställda själv reflektera kring sin tidigare prestation.
Fråga saker som: “Vad tycker du har fungerat bra hittills?” eller “Finns det något du själv skulle vilja förbättra?”
Det får dem att tänka till och ger dig en chans att se hur de uppfattar sin roll och sitt arbete.
Genom att ställa öppna frågor får medarbetaren chansen att själv ta upp eventuella problem, och samtalet blir mindre av en ensidig utvärdering och mer av en gemensam reflektion.
Konkret feedback – ingen gissningslek
När det väl är dags för den faktiska feedbacken är det viktigt att du är tydlig och konkret.
Undvik flummiga formuleringar och vaga påståenden. Var specifik – och ge gärna exempel från konkreta situationer som förtydligar vad som behöver förbättras.
En annan klok idé är att involvera insikter från andra anställda och teammedlemmar för att ge en mer nyanserad bild av situationen.
Fördelen med att använda fler röster än din egen? Feedbacken blir mer objektiv och mindre av ett personligt “påhopp” – och fokus kan istället riktas mot problemlösning och förbättring.
Skapa en framtidsplan
När du gett feedbacken är det dags att fokusera framåt.
Tänk på samtalet som en chans att hjälpa medarbetaren att hitta en väg framåt. Diskutera specifika åtgärder som den anställde kan vidta för att bättre möta de förväntningar som ställs och var tydlig med hur ni ska mäta framgång.
Och sist men inte minst? Lämna alltid dörren öppen för vidare dialog.
Fråga vad den anställda behöver för att kunna utvecklas – oavsett om det handlar om utbildning, kontinuerlig feedback eller regelbundna avstämningar. På så sätt skapas en miljö där förändring ses som något positivt.
Läs också:
Så kan kockarnas knep lyfta ditt ledarskap. Dagens PS
Arbetsgivaren övervakar var anställda jobbar. Realtid
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Hej chef! Försäkra din inkomst upp till 150 000 kr/mån Som chef möter du ofta utmaningar – skydda din framtid med Unionen Chefs inkomstförsäkring. Vill du ha ännu mer trygghet? Förstärk skyddet med vår tilläggsförsäkring – extra säkerhet för bara 100 kr extra i månaden!