Dagens PS

Spotifys strategi – därför köper man poddar

podcast
Endast i USA lyssnar folk på poddar i högre utsträckning än i Sverige. (Foto: TT)
Investerardygnet
Investerardygnet
Uppdaterad: 24 aug. 2020Publicerad: 24 aug. 2020

Det är inte konstigt att det just är svenska Spotify som tagit stafettpinnen i jakten på att bli världens största distributör av poddar. I Sverige lyssnar nu snart var tredje invånare på minst en podcast i veckan.

ANNONS
ANNONS

Tillväxten är nästan 20 procent på årsbasis. Det är bara USA som har högre penetration i världen. Finland uppvisar för övrigt den högsta årliga tillväxten på 21 procent.

Det är i det här perspektivet man ska bedöma att Spotify nyligen betalade 100 miljoner dollar för amerikanen Joe Rogans podcast. Det var den största affären i podcastbranschen hittills.

Enligt Spotify finns det en korrelation mellan lyssnandet på poddar och konvertering från gratis till betald prenumeration av musik på Spotify.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS