Företeelsen kallas för tiominutersmarknaden för livsmedel. Det är transportbolag som har egna varulager och på tio minuter fixar hemleverans till lägre pris än vad man kan handla för i sin närbutik.

Det kommer att bli en ny konkurrent för dagligvarudetaljisterna, men kanske framför allt för 7-Eleven. De senaste månaderna har de poppat upp runt om i Europa. I Paris finns den just nu sju stycken. Alla är förlustbringande och finansierade av riskkapital. Hela upplägget påminner lite om elscootervågen.

Egna lager

Bolagen konkurrerar delvis med Uber med flera, men skillnaden är att de här bolagen är inriktade på livsmedel och förnödenheter (apoteksprodukter m.m.). De har egna plocklager och täcker en radie från lagret med leveranser.

Utkörningen sker mestadels med elfordon. Vanligtvis lagerhålls ungefär 2 000 olika produkter vilket är runt en femtedel av utbudet i vanliga närbutiker. Beställningen sker på en app. Såklart.

Gopuff förebild

Förebilden är amerikanska Gopuff som sedan 2013 byggt upp över 250 små plocklager i USA. Enligt den senaste kapitalanskaffningen värderades bolaget till 75 miljarder kronor, vilket för övrigt är ungefär samma marknadsvärde som för svenska ICA.

Gorilla och Getir

Än så länge är det bara Fodoora som har lanserat i Sverige med 15 stycken butiker/lager. Men fler lär komma. Nationaliteterna i Europa är främst brittisk, tysk, fransk och turkisk.

Det torde bara vara en tidsfråga innan den nordiska lanseringen sker av ytterligare någon aktör. Då finns möjligheterna att stifta bekantskap med namn som Gorilla, Getir och Zapp (se diagram nedan).

ANNONS
ANNONS
Källa: Sifted

Ovälkommen gäst

Pengar verkar vara det minsta bekymret just nu. Bara i Europa har det i år investerats över 20 miljarder kronor i ett dussin startups i den här sektorn.

För ICA, Axfood, Mathem med flera så torde det här vara en ovälkommen gäst som både kan förstöra prisbilden och ta marknadsandelar.