Dagens PS

Så påverkas konsumtion av hemmasittande

Tomt och ödsligt på Westfield Mall of Scandinavia. Konsumtion har anpassat sig efter hemmasittande, information investerare kan ta nytta av. (Foto: TT)
Tomt och ödsligt på Westfield Mall of Scandinavia. Konsumtion har anpassat sig efter hemmasittande, information investerare kan ta nytta av. (Foto: TT)
Investerardygnet
Investerardygnet
Uppdaterad: 30 apr. 2020Publicerad: 27 apr. 2020

Kinesiska konsumenter räknar med att spendera mer i april i år jämfört med förra året. Men konsumtion av resor och hotell vågar sig inte kineserna på ännu. För övriga stora konsumentländer är det lite överraskande att såväl kläder, skor, juveler som hygienprodukter ratas med besked.

ANNONS
ANNONS

Det är några av slutsatserna från en stor konsumentundersökning som konsultfirman McKinsey och Oxford Economics har genomfört i 13 länder i samband med pandemins påverkan på världens konsumtion. Sverige är inte med i undersökningen men vi kan väl anta att konsumtionsmönstren är ganska likartade.

De enda sektorerna som ser en tydlig ökning är dagligvaror, TV- och spel-underhållning. Men det finns mycket matnyttig information för aktieinvesterare att botanisera i.

Läs mer från Investerardygnet >>
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS