Dagens PS

Rysarvarning på Telias TV4-köp – se grafen

Telias vd Allison Kirkby. (Foto: TT)
Telias vd Allison Kirkby. (Foto: TT)
Investerardygnet
Investerardygnet
Uppdaterad: 10 mars 2021Publicerad: 10 mars 2021

När Telias köp av TV4 och C More blev klar förra året blev plötsligt Telia högintressant att följa för resten av telekomvärlden.

ANNONS
ANNONS

Anledningen var att Telia till skillnad från merparten av operatörerna i världen valt att expandera in i media.

Telia var exempelvis den första operatören i Europa som köpt en marksänd TV-kanal.

Telias satsning skall ses i ljuset av att telekomoperatörerna alltmer kommit att framstå som en billig transportör av kommunikationen medan de stora pengarna hamnat i fickan på mobiltelefontillverkare (läs Apple) och tjänsteleverantörer (läs Netflix, Google etc.).

AT&T förskräcker

Det finns exempel på andra telekomoperatörer som investerat i media. TDC i Danmark och norska Telenor hör dit.

Ett hittills misslyckat försök av British Telecom kan också nämnas.  Men den största satsningen står utan tvekan amerikanska teleoperatören AT&T för. Den förebilden borde dock förskräcka Telias ledning.

AT&T har nästan konsekvent köpt dyra mediatillgångar och sålt billigt.

Nyligen avyttrades en mindre del av videosatellitbolaget Direct TV till ett riskkapitalbolag. Värderingen var 16,1 miljarder dollar. För bara sex år sedan köpte AT&T Direct TV till en värdering av 48,5 miljarder dollar.

ANNONS

En nätt värdeminskning på 270 miljarder kronor. Sannolikt en av de sämsta affärerna i USA:s historia.

Förre Ericssonchefen

Största konkurrenten till AT&T är Verizon som i dag leds av förre Ericssonchefen Hans Vesterberg.

Verizon har undvikit media och istället bland annat satsat på att förvärva teknikbolag som har applikationer för 5G. Kursutvecklingen (se nedan) de senaste fem åren talar sitt tydliga språk vilken strategi som varit bäst hittills.

Förtroendet för AT&T:s strategi är lågt på Wall Street. Bolaget värderas till en vinstmultipel strax under 9 trots att direktavkastningen är över 7 procent.

Telias färska VD Allison Kirkby var negativ till mediainvesteringar när hon var VD på Tele2. Hon lär inte blivit mer övertygad av AT&T:s irrfärder.

Läs mer från Investerardygnet >>

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS