Senaste nytt

annons
annons
Motvallsstrategi – H&M sticker ut

Motvallsstrategi – H&M sticker ut

H&M:s ledning framhåller att butikerna är nyckeln till framgång. Även framöver. Det märks verkligen i klädjättens butiksplanering.

Medan konkurrenterna stänger butiker i en rasande fart har H&M hittills bara annonserat 170 stycken nedstängningar för i år.

Netto (öppnade butiker minus stängda) blir skillnaden bara 40 butiker. Det kan jämföras med största konkurrenten Zara, som ägs av spanska Inditex, som stänger hela 1 200 butiker i år. Amerikanska GAP, som är ungefär 40% mindre i termer av omsättning, planerar att stänga 250 butiker i år.

Nedan en tabell från investmentbanken Goldman Sachs över butiksstängningar av USA-bolag (inklusive H&M). Där framgår hur modesta H&Ms planer är. Framtiden får utvisa vilken strategi som är bäst.

ANNONS
ANNONS

 

 

Läs mer från Investerardygnet >>