Boozt, Zalando, Nelly. Listan kan göras lång på noterade e-handlare som har vinstvarnat hittills i år. Den ökade försäljningen under pandemin blev inte startskottet för en snabbare tillväxt. Den tycks bara varit ett resultat av nedstängningarna i ekonomin.

ANNONS

I USA föll till och med e-handelns andel av detaljhandelns försäljning tillbaka under fjolåret. Det här bakslaget för e-handeln har överraskat marknaden och sektorn har varit en av de stora förlorarna på börsen det senaste året.

Tillväxten saktar inte ned

Men ge inte upp, menar investmentbanken Morgan Stanley. Enligt banken finns det inget som talar för att tillväxten långsiktigt ska sakta ned i e-handlare.

Förbättringar i logistik, betalningar och en fortsatt digitalisering är faktorer som kommer att fortsätta driva skiftet från fysisk till digital försäljning.

Tillväxt e-handel i världen bäddar för e-handlare
Källa: Morgan Stanley

Sydkorea har snart 45 procents penetration

Morgan Stanley räknar med att tillväxten för e-handeln kommer att vara bortåt 15 procent per år fram till 2026 och ser ännu inte något tak för hur hög andel e-handeln kan nå.

I Sydkorea, där e-handeln redan idag står för hela 37 procent, räknar banken med en penetration på hela 45 procent om fem år.

E-handlare i Europa tappar

För Europa, som en gång i tiden ledde utvecklingen, spår Morgan Stanley en något lugnare utveckling.

Såväl USA som Asien ligger numera klart före och om fyra år beräknas till och med Sydamerika vara i ifatt Europa.

ANNONS
ANNONS

Med snart bara Afrika bakom sig i e-handelspenetration så vill det till att Europa lägger på ett kol.

Relaterade artiklar:

Priset för råvaror har vänt – bra för börsen. Dagens PS