Ny teknik kan vara förödande för vissa branscher. Telefonkatalogen, fasta telefonen och CD-skivan är några offer.

Ett annat exempel är traditionella kameror. Enligt branschorganisationen CIPA har försäljningen av digitala kameror fallit med hela 87 procent sedan 2010.

Mobiltelefoner är boven

Det är nya smarta telefoner som är boven i dramat.

I takt med att mobiltelefonerna har utrustats med allt bättre kamerafunktioner har behovet av traditionella kameror minskat. Och det är inte bara de dyraste mobiltelefonerna som har fullvärdiga kamerafunktioner.

Det är numera standardutbud även för enklare modeller.

Hasselblad

Det är snart bara entusiaster och professionella fotografer som håller fast vid kameror.

ANNONS
ANNONS

Kurvan söderut visar inga tecken på att plana ut så botten är ännu inte nådd.

Det ska bli intressant att se om svenska kameraikonen Hasselblad, som var den första kameran på månen och enbart vänder sig till professionella användare, överlever det här stålbadet.

Hasselblad är inte längre svenskägt, utan fusionerades 2004 med danska Imacon.

Läs mer från Investerardygnet >>