Dagens PS

Kamerans svanesång

Förödande utvecklingen – kamerans svanesång
En gång i tiden fick svenska kameraikonen Hasselblad följa med till månen. I takt med att mobiltelefoner har utrustats med allt bättre kameror har dock försäljningen av kameror störtdykt. (Foto: NASA)
Investerardygnet
Investerardygnet
Uppdaterad: 29 dec. 2020Publicerad: 29 dec. 2020

Ny teknik kan vara förödande för vissa branscher. Telefonkatalogen, fasta telefonen och CD-skivan är några offer.

ANNONS
ANNONS

Ett annat exempel är traditionella kameror. Enligt branschorganisationen CIPA har försäljningen av digitala kameror fallit med hela 87 procent sedan 2010.

Mobiltelefoner är boven

Det är nya smarta telefoner som är boven i dramat.

I takt med att mobiltelefonerna har utrustats med allt bättre kamerafunktioner har behovet av traditionella kameror minskat. Och det är inte bara de dyraste mobiltelefonerna som har fullvärdiga kamerafunktioner.

Det är numera standardutbud även för enklare modeller.

Hasselblad

Det är snart bara entusiaster och professionella fotografer som håller fast vid kameror.

Kurvan söderut visar inga tecken på att plana ut så botten är ännu inte nådd.

ANNONS

Det ska bli intressant att se om svenska kameraikonen Hasselblad, som var den första kameran på månen och enbart vänder sig till professionella användare, överlever det här stålbadet.

Hasselblad är inte längre svenskägt, utan fusionerades 2004 med danska Imacon.

Läs mer från Investerardygnet >>

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS