Just nu duggar det tätt med inflationssiffror som förskräcker. Sveriges inte minst. Men än viktigare är att titta på hur de inflationspåverkande faktorerna utvecklas i realtid. En sådan är fraktpriserna.

ANNONS

Företagen måste kompensera sig för stigande fraktrater genom prishöjningar på de fraktade produkterna i konsumentledet. Men det sker med en viss fördröjning. Och det fungerar åt båda håll.

Rasat 74 procent

I samband med pandemin våren 2020 fyrfaldigades fraktraterna. Det är en bidragande orsak till den inflation vi ser nu. Men nu har pendeln svängt, och det rejält.

Sedan halvårsskiftet har fraktraterna fallit med hela 74 procent på sträcken Shanghai – Los Angeles, enligt Container Freight Benchmark Freight Rate Index / Freightos Baltic Container Index . Samma prisutveckling har skett för frakter till Europa.

Källa: Container Freight Benchmark

Bra för inflationen

Det här raset i fraktrater kommer att spilla över i priserna på de fraktade varorna i konsumentledet. Och det innebär att inflationen kommer att skuffas nedåt, åtminstone på importerade varor.

Nu är det som bekant fler faktorer än fraktrater som styr inflationen med fraktprisernas påverkan är betydande. Genomslaget kommer sannolikt att ta ett tag att ta ett tag, men det kommer.

Transportbolagen förlorare

En annan följd av utvecklingen för fraktraterna är lönsamheten för själva fraktbolagen. Den har varit på rekordnivåer. Så kommer det inte bli framöver med fallande rater och med lågkonjunktur i antågande.

ANNONS
ANNONS

Danska rederijätten A.P. Möller-Maersk har tappat 40 procent i börsvärde sedan början av augusti. Detta trots ett P/E-tal på 1 för innevarande år. Det säger något om marknadens förväntade vinstfall de kommande åren.

Läs mer: Så ska du agera när börsen vänder upp igen [Dagens PS]