Volkswagen, Daimler och ett par till gamla historiska ikoner i biltillverkningssektorn platsar. Men majoriteten är nya aktörer.
Bilbranschen – så illa är det
Mest läst i kategorin
Så ser listan över de 14 största biltillverkarna ut mätt i börsvärde. Vem hade för några år sedan hört namn som NIO, BYD eller Great Wall.
Och vem hade för några år sedan trott att vare sig Ford, Renault eller Fiat Chrysler skulle tillhöra de 14 mest värdefulla biltillverkarna i världen.
Ferrari sticker ut
Den största förändringen är naturligtvis att elbilstillverkaren Tesla nu lägger beslag på 44 procent av sektorns börsvärde.
Teslas värdering och framfart är sannolikt anledningen till nykomlingarnas entré på listan. De tillverkar elbilar allihopa och värderingarna har dragits upp i hopp om att Teslas fenomenala kursresa kan kopieras.
Det enda som verkar vara beständigt är att Ferrari tillverkar under 10 000 bilar per år och säljer dem för runt tre miljoner kronor styck och har den bästa marginalen i branschen.
Ett bevis på hur framgångsrik ett bolag kan bli som går sin egen väg.
Minfält
Bilbranschen tillhör de sektorer som just nu är i ropet på aktiemarknaden. Sektorn är cyklisk och aktierna har historiskt betraktats som värdeaktier.
Men förutsättningarna har förändrats. Som investeringsobjekt liknar bilbranschen mer ett minfält.
Det är ytterligare en drös nya elbilstillverkare på väg in. Apple, världens högst värderade bolag, är en av dom.
Marknaden blir mer fragmenterad vilket brukar innebära lägre marginaler. De nya elbilsaktörerna värderas kring 10–20 gånger omsättningen och visar nästan undantagsvis förluster på sista raden.
De gamla biltillverkarna å andra sidan värderas till en vinstmultipel under 10. Vem som tar hem spelet på aktiemarknaden är inte självklart.
Någon gång under ditt företags livscykel kommer du sannolikt att behöva resa kapital, finansiera ett förvärv eller refinansiera befintliga lån. Vinga hjälper nordiska tillväxtföretag att effektivt finansiera sin verksamhet.