Virusutbrottet ökat behovet av digitala möten. Men många företag hänger inte alls med i svängarna.

Coronakrisen har skapat nya livsmönster som att undvika folksamlingar, flyga och äta på restaurang.

Det nya, mer försiktiga sättet att leva i pandemin är här för stanna, enligt Sinch, som är en en ledande global leverantör av molntjänster för kundinteraktion via mobilen och som står bakom en aktuell, global rapport på området.

I undersökningen, som omfattar 2 890 konsumenter, uppger 52 procent av svenskarna och 58 procent av de globala konsumenterna att de tänker fortsätta leva som de gör i dag efter covid-19. Det vill säga med fler digitala interaktioner via meddelandetjänster, video och andra mobila/online-verktyg.

Företag och varumärken är tröga

Undersökningen visar dock att företag och organisationer inte är lika innovativa när det gäller så kallad digital transformation. Omställningen går långsamt.

Jonathan Bean, marknadsdirektör på Sinch, betonar i ett pressmeddelande att företagen måste anpassa sig för framtiden med fler mobila konsumenter i spåren av covid-19. Som exempelvis att göra en reservation, bekräfta, handla, avboka, hämta information, bli underhållna och hitta nya kontakter med digitala hjälpmedel.

ANNONS
ANNONS

”Konsumenter är redo för den här typen av AI-drivna konversationer i olika kanaler på mobilen och varumärken måste snabba på för att kunna erbjuda smidiga digitala interaktioner”, säger Jonathan Bean.

Nästan nio av tio svenskar (89 procent) vill ha notifikationer via mobilen om misstänkt aktivitet i samband med exempelvis bankärenden. I dag får endast 17 procent av svenskarna det.

Så vill konsumenterna ha det

På samma sätt vill man få snabba sms-besked om allmänna hälsorekommendationer, shoppingerbjudanden och störningar och avbrott i olika sammanhang.

Men enligt undersökningen är det få som får sina önskemål infriade från företagen, och det ser lika illa ut både i Sverige och globalt, framgår det.

Ett exempel:

Bara 15 procent av svenskarna (14 procent globalt) uppger att de gjort ett hälsobesök via mobilen eller online med en medicinsk aktör. Samtidigt uppger 69 procent av svenskarna, nästan sju av tio alltså, och knappt 8 av 10 globalt (78 procent) att de skulle vilja göra det.