Dagens PS

Fler möts digitalt – men det missar företagen

Virusutbrottet ökat behovet av digitala möten. Men många företag hänger inte alls med i svängarna, visar en ny global undersökning. (Foto: TT)
Virusutbrottet ökat behovet av digitala möten. Men många företag hänger inte alls med i svängarna, visar en ny global undersökning. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 29 sep. 2020Publicerad: 29 sep. 2020

Virusutbrottet ökat behovet av digitala möten. Men många företag hänger inte alls med i svängarna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Coronakrisen har skapat nya livsmönster som att undvika folksamlingar, flyga och äta på restaurang.

Det nya, mer försiktiga sättet att leva i pandemin är här för stanna, enligt Sinch, som är en en ledande global leverantör av molntjänster för kundinteraktion via mobilen och som står bakom en aktuell, global rapport på området.

I undersökningen, som omfattar 2 890 konsumenter, uppger 52 procent av svenskarna och 58 procent av de globala konsumenterna att de tänker fortsätta leva som de gör i dag efter covid-19. Det vill säga med fler digitala interaktioner via meddelandetjänster, video och andra mobila/online-verktyg.

Företag och varumärken är tröga

Undersökningen visar dock att företag och organisationer inte är lika innovativa när det gäller så kallad digital transformation. Omställningen går långsamt.

Jonathan Bean, marknadsdirektör på Sinch, betonar i ett pressmeddelande att företagen måste anpassa sig för framtiden med fler mobila konsumenter i spåren av covid-19. Som exempelvis att göra en reservation, bekräfta, handla, avboka, hämta information, bli underhållna och hitta nya kontakter med digitala hjälpmedel.

“Konsumenter är redo för den här typen av AI-drivna konversationer i olika kanaler på mobilen och varumärken måste snabba på för att kunna erbjuda smidiga digitala interaktioner”, säger Jonathan Bean.

Nästan nio av tio svenskar (89 procent) vill ha notifikationer via mobilen om misstänkt aktivitet i samband med exempelvis bankärenden. I dag får endast 17 procent av svenskarna det.

ANNONS

Så vill konsumenterna ha det

På samma sätt vill man få snabba sms-besked om allmänna hälsorekommendationer, shoppingerbjudanden och störningar och avbrott i olika sammanhang.

Men enligt undersökningen är det få som får sina önskemål infriade från företagen, och det ser lika illa ut både i Sverige och globalt, framgår det.

Ett exempel:

Bara 15 procent av svenskarna (14 procent globalt) uppger att de gjort ett hälsobesök via mobilen eller online med en medicinsk aktör. Samtidigt uppger 69 procent av svenskarna, nästan sju av tio alltså, och knappt 8 av 10 globalt (78 procent) att de skulle vilja göra det.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS