Verdane stänger nu sin första impactfond, Idun 1. Fondens 3 miljarder kronor ska satsas i bolag som bidrar till FN:s hållbara utvecklingsmål, enligt ett pressmeddelande på fredagen.

ANNONS

Europas största impactfond säger Verdane, och även om fonden är Verdanes minsta är det mycket pengar som kan gå till impact-investeringar. Målet för fonden var 225 miljoner euro (2,3 miljarder kronor), men vid stängning har man fått ihop hela 300 miljoner euro (lite drygt 3 miljarder kronor).

Viktigt kombinera teknologi och hållbarhet

Fonden har redan investerat i tre företag. Auntie, som är en digital tjänst för psykologiskt stöd på arbetsplatser, Spond, som är ett planeringsverktyg för idrott och fysisk hälsa och ett tredje, än så länge hemligt, som beskrivs som ett företag ”som bidrar till ett samhälle med låga koldioxidutsläpp”.

”Vi är förtjusta och ödmjuka inför det starka stöd vi fått från gamla och nya investerare i Idun, och vill tacka för att de litar på oss”, säger Bjarne Kveim Lie, medgrundare, i pressmeddelandet.

”Idag är det viktigare än någonsin att det finns växande utrymme för möjligheter att kombinera teknologi och hållbarhet, och vi tror att investerare som Verdane kan ha en ledande roll genom att stötta grundare och ledarteam som verkligen kan integrera hållbarhet i sina företag och skapa värde genom påverkan”, säger Bjarne Kveim Lie.

Verdane tror på hållbarhetsstrategi

Bland investerarna i fonden finns Nysnø, Norges klimatfond, den svenska pensionsfonden AP3, Adams Street Partners samt klienter till rådgivaren Mercer.

Idun kommer att fokusera på tre kluster: energiomställning, hållbar konsumtion och det de kallar ”resilient communities”, alltså motståndskraftiga samhällen, där e-hälsa och utbildning ingår.

ANNONS
ANNONS

Verdane leds av Oslo-baserade partners Christian Jebsen och Erik Osmundsen, investeringsansvariga Reed Snyder och Karin Kans samt hållbarhetsansvarige Axel Elmqvist.

”Vi tror att hållbarhet kommer att fortsätta att växa som konkurrensstrategi, särskilt som tillväxt- och riskkapitalbranschen stadigt rör sig mot mer påverkansdriven attityd”, säger Christian Jebsen