Crocs, i Sverige känt som ”foppatofflor”, har gjort en pandemi-comeback och säljer bättre än någonsin. 

ANNONS

Skoföretaget Crocs har gjort en rejäl comeback under pandemin – under torsdagen rapporterade de en rekordförsäljning för det andra kvartalet 2021 på 640 miljoner dollar, motsvarande 5,5 miljarder svenska kronor.

Det finns inga tecken på att den kommer att minska – företaget höjer i stället sina försäljningsestimat till en ökning på 65 procent i år. Skon har blivit väldigt populär när många stannat hemma från jobbet och vill ha några passande skor till sina mjukis-outfits.

”Vi fortsätter att se en stark konsumentefterfrågan på varumärket Crocs globalt”, säger bolagets vd Andrew Rees till BBC.

Skorna har inte heller tappat sin popularitet när samhället öppnar upp igen – musikern Questlove hade till exempel på sig ett par på Oscarsgalan i våras.

En baksida av den ökade försäljningen är att företaget också fått se en stor mängd piratkopior dyka upp på marknaden, och de driver nu rättsprocesser mot 21 olika butikskedjor, inklusive Walmart, för att ha sålt piratkopior och därmed begått varumärkesintrång.

Crocs grundades i Boulder, Colorado 2002 och tillverkar skor i materialet Croslite (ett ”skumgummi” gjort av etylenvinylacetat).

ANNONS
ANNONS

I Sverige blev Crocs kända som ”foppatofflor” efter ishockeyspelaren Peter Forsberg som introducerade dem i Sverige och importerade dem från USA i mitten av 00-talet.

Läs mer: Foppas okända affärer i USA: ”Helt sjukt”