Krogtjänsten Flaivy har ändrat fokus till dagligvaruhandeln, sedan pandemin försvårat för det nystartade företaget. Nu siktar Flaivy på att omsätta omkring 100 miljoner kronor i år.

Innan pandemin bröt ut låg Flaivys fokus på dryckesleveranser till hotell- och restaurangbranschen, vars system kopplar ihop alla aktörer i branschen och samordnar de olika stegen.

Fokus på dagligvaruhandeln

Genom restriktionerna minskade dock efterfrågan drastiskt och bolagets fokus flyttade till dagligvaruhandeln.

Samtidigt har omsättningen snabbt ökat – från omkring 2 miljoner kronor i månaden före pandemin – till 7,5 Mkr i juni.

”Idag använder sig 50–60 leverantörer till dagligvaruhandeln och hotell- och restaurangbranschen av vårt affärssystem. De har inlett samarbetet med oss för att vi ska flytta deras varor, men när man ser funktionaliteten i vårt system så har man i de flesta fall helt gått över till vårt affärssystem”, säger Flaivys vd Daniel Juhlin, till Di.

Genomförde finansieringsrunda

Bolaget genomförde en finansieringsrunda på 16 Mkr under våren med veteraner som Johan Hernmarck, Carl Palmstierna, Bengt Braun och Simon Petrén på ägarlistan, samtidigt som Daniel Juhlin räknar med att omsättningen når under strax under 100 Mkr i år och dubblar till 2022.

Han sätter miljardmålet inom fem år och säger att börsen är inom räckhåll.

”Med vårens finansieringsrunda tror jag att vi kan ta oss rätt nära en notering redan nästa år om allt går som vi tror, och då kommer vi antagligen göra en pre-ipo inför den”, säger Daniel Juhlin och breddar planerna framöver.

”Vi vill även ta klivet utanför Sverige, men om vi gör det i år eller nästa år låter jag vara osagt.”

ANNONS
ANNONS

Läs mer: Visita: Tapp på 19 miljarder för krogen