Efter flera rekordår väntas ökningen i år bli blygsam under shoppingeventet.

Det här skriver Dagens Handel med hänvisning till sajten Ehandel och konstaterar att försäljningen normalt ökar 10-20 procent per år under Black Friday.

Men i år väntas det inte bli samma rusch, enligt Prisjakts Nordenchef Carl Vult von Steyern.

”I år väntar jag mig att handeln för första gången i Black Fridays historia kommer stagnera. Max 1-2 procent med max 1-2 procent i tillväxt, kanske till och med att handeln backar någon enstaka procent”, säger han.

Därmed inte sagt att e-handeln bromsar in. I en Sifo-undersökning uppger mer än var fjärde svensk, 42 procent, att de tänker göra sina inköp online i stället för butik i år på grund av bland annat risken för smittspridning i covid-19-pandemin.

ANNONS
ANNONS

Läs även: Singles day – rea att undvika om du vill fynda [DagensPS.se] »