Klädkedjan Lindex har haft det tufft under en längre tid. Företaget visar fortfarande minusresultat, men tack vare en kraftig tillväxt på Lindex e-handel går trenden nu uppåt. 

annons
annons

”Den stärkta resultatutvecklingen är en effekt av modeföretagets mycket snabba digitala tillväxt, förbättrade marginaler samt genomförda kostnadsåtgärder”, skriver Lindex i pressmeddelandet.

I bolagets kvartalsrapport framkommer att rörelseresultatet för det första kvartalet 2021 landade på minus 146 miljoner, jämfört med minus 179 miljoner samma period 2020. Den totala försäljningen minskade med 5,8 procent mätt i svenska kronor.

Men vad som får Lindex att jubla är utvecklingen för bolagets e-handel. De hade en försäljningsökning online på 193 procent under kvartalet. Den digitala försäljningen utgjorde 28,7 procent av Lindex försäljning under första kvartalet, upp från 9,2 procent under samma period i fjol. Lindex ingår i finska Stockmann-koncernen och har tidigare varit till salu, men försäljningen stoppades förra sommaren.

”Vår försäljning online nästan tredubblades under första kvartalet och mer än fyrdubblades mot samma period 2019, vilket är en fantastisk utveckling. Digitaliseringen har verkligen fått en rejäl skjuts”, säger Lindex vd Susanne Ehnbåge. 

ANNONS
ANNONS

Läs mer: Lindex tappar i Q4 men vd ändå nöjd