Dagens PS

Trollslända stoppar NCC: "Katastrofala konsekvenser"

Trollslända stoppar NCC: "Katastrofala konsekvenser"
Bergtäkten i Södra Sandby i Skåne är 100 år gammal, och gränsar till ett naturreservat. Bild: NCC
Mia Jacobs
Mia Jacobs
Uppdaterad: 13 mars 2023Publicerad: 13 mars 2023

NCC får nej av Mark- och miljödomstolen. Efter 100 år kan ballastproduktionen i skånska Södra Sandby stoppas, trots stöd från andra statliga myndigheter.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Byggjätten NCC har i 100 år försett Skåne med ballast från täkten i Södra Sandby öster om Lund uppger Tidningen Näringslivet.

SGU, Sveriges geologiska undersökning, har slagit fast att det inte finns någon liknande berggrund lokalt, och täkten räknas som riksintresse.

“Katastrofala konsekvenser”

Trots det säger Mark- och miljödomstolen, MMD, nej till förlängt tillstånd och utökad täktverksamhet, och säger att NCC ska uppsöka en annan mer lämplig plats i regionen.

“Om täkten i Södra Sandby tvingas stänga ner kommer det att skapa katastrofala konsekvenser för Skånes materialförsörjning”, säger Hakim Belarbi, public affairs-ansvarig för NCC:s verksamhet i Sverige.

“Det visar också att systemet för riksintressen helt har havererat”, fortsätter han.

ANNONS

Senaste nytt

Kan hota två artfynd

MMD skriver i domskälet att det “inte kan uteslutas” att brytning i området kan hota två artfynd, en citronfläckad kärrtrollslända och en större vattensalamander i området, ett naturreservat skyddat enligt Natura 2000.

ANNONS

Om vi behöver importera bergmaterial från Norge kommer utsläppen att öka enormt

Beslutet kan ge en kris liknande Cementafallet i regional omfattning, och om det står sig får det stora effekter – inte minst på miljön.

NCC: Enorm ökning av utsläpp

Eftersom det inte finns liknande täkter i området är den närmaste lösningen import från Norge.

“Om vi behöver importera bergmaterial från Norge kommer utsläppen att öka enormt”, säger Hakim Belarbi enligt Tidningen Näringslivet.

“Vi pratar om ett ökat utsläpp med över 500 procent – det är en klimatpolitisk mardröm.”

Dyrare att bygga

Och det är inte enbart miljön som påverkas negativt. Enligt Belarbi blir det också dyrare eftersom priset för material ökar.

ANNONS

En ny väg blir närmare miljonen dyrare per kilometer, och för järnvägsbyggen handlar det om runt åtta miljoner kronor mer per kilometer.

Regional Cementakris

Per Tryding, vice vd och policychef på Sydsvenska Handelskammaren, håller med Hakim Belarbi. Han säger att ballast är nödvändigt om man ska kunna göra infrastrukturinvesteringar i Sydsverige.

“Om vi inte kan producera den mängd ballast som behövs i vår egen berggrund kommer vi att hamna i ett läge som påminner om Cementa-fallet, fast i regional dimension”, säger han enligt Tidningen Näringslivet.

NCC överklagar beslutet

“Vi kommer att tvingas importera ballast från annat håll vilket är dyrt, omständligt och väldigt dåligt för miljön.”

NCC har överklagat beslutet till Mark- och Miljööverdomstolen, och väntar på besked om tillståndsprövning.

Läs även: Ny dom i dag: Cementas undantag är lagligt 

ANNONS

Läs även: Cementa kräver mer pengar: “En bidragsansökan” 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS