H&M och Ikea lanserar en ”idéfabrik” för lokala designers, konstnärer och småskaliga producenter i London.

ANNONS

I London samarbetar H&M och Ikea för att skapa en ”idéfabrik” som ska främja lokala designers och småskaliga tillverkare. Atelier 100 blir det första gemensamma återförsäljningsföretaget mellan världens största möbelhandlare och en av världens största modekedjor när den öppnar i maj, det rapporterar The Guardian.

I februari öppnade Ikea sitt första shoppingcenter i Storbritannien, Livat, tidigare Kings Mall, en tom och nedgången shoppinggalleria i Hammersmith i västra London som Ikea köpte för två år sedan. Här kommer Atelier 100 öppna och den ska bli en mötesplats och en arbetsplats för designers och tillverkare.

Vill främja nya idéer och allianser

Förhoppningen är att nya allianser och idéer ska främjas och att skapelserna ska säljas i butiken. De sökande som antas kommer få upp till 10 000 brittiska pund, motsvarande nästan 123 960 kronor, till hjälp att skala upp sina idéer till kommersiellt gångbara produkter. De kommer även få utbildning och mentorskap från H&M:s och Ikeas experter, men även från andra experter.

Alla typer av projekt kommer beaktas från skönhet och mode till konst, smycken och musik, den enda begränsningen är att slutprodukten måste vara liten nog för att kunder ska kunna bära hem den från butiken i shoppinggallerian.

Vill komma närmare kunderna

Camilla Henriksson, chef för global varumärkesinnovation på H&M, säger till The Guardian att de är öppna för alla idéer och att både H&M och Ikea vill komma närmare kunderna och lokalbefolkningen med idéer som säkerställer att de fortsätter leverera det kunderna vill ha.

Enligt Marcus Engman, vd för Ikeas moderbolag Ingka Group, är butiken i Hammersmith ett pilotprojekt på ett år och att om det fungerar kommer det att utvecklas i andra städer världen över. Han säger att projektet med Atelier 100 har diskuterats ett tag och är del i sökandet efter nya idéer för shoppinggator som påverkats hårt av pandemin och övergången till internetshopping.

”Antingen kan man se det som en utmanande tid för detaljhandeln eller som att det aldrig har funnits större möjligheter att utveckla framtidens sätt att sälja än just nu. Vi försöker ha en positiv syn och ser att saker och ting kommer bli bättre”, säger Marcus Engman till The Guardian.

ANNONS
ANNONS

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer:  [Dagens PS]