Dagens PS

Ica och Gevalia styr upp efter kritik för matbluffar

Gevalia
Gevalia bluffade om mängden innehåll i sina kaffepaket men har nu rättat till det efter påstötningar om krympflationen i det tysta. (Foto: Johan Nilsson/TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 12 dec. 2025Publicerad: 12 dec. 2025

Ideella konsumentföreningen Äkta vara hängde ut bland andra Ica och Gevalia för att i tysthet lura konsumenter. Det gjorde susen – nu har tillverkarna gjort om och gjort rätt.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Tio månader har gått sedan Ica och Gevalia hamnade i skamvrån hos Äkta vara för sina matbluffar.

Gevalia krympte storleken på kaffepaketen från 450 till 425 gram medan Ica skrävlade över att deras tortellini innehöll mer ricotta-ost än vad som var fallet.

Nu har matvarujätten, efter uppsträckningen från Äkta vara, ökat mängden ricotta och bytt namn på produkten till vad som ”bättre speglar innehållet”, det vill säga tortellini, spenat och ost.

Gevalia drog lärdom av uppsträckningen

På samma sätt har Gevalia efter smygkrympflationen och kritiken ändrat så att kaffepaketen innehåller 450 gram kaffe igen.

Dessutom har kaffeproducenten skrivit ut den nya vikten på framsidan av förpackningen, även om texten är liten.

Missa inte: Kaffet på julbordet extrema 101 procent dyrare DagensPS

Det mindre smickrande ”priset” Årets matbluff 2024, som utsågs i januari i år, gick till glassmärkena Alvestaglass och Järnaglass.

”Äkta vara har i butik sett glasslådor av de båda märkena där det framgår att produktionen av dessa nu har börjat flyttas till en fabrik i Jämtland. Det gäller i nuläget inte alla deras sorter, men ägaren Lohilo Foods AB har tidigare sagt att de jobbar för att flytta hem all produktion till Sverige”, framgår det i ett pressmeddelande.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

04 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

29 nov. 2025

Italienska Mutti tycks vara tondövt

Ytterligare en finalist i antipriset, italienska tomatjätten Mutti, har trots påstötningar inte gjort ett smack för att åtgärda sin matbluff.

”Den enda finalisten som inte har visat tecken på att ändra sin produkt eller märkning är Mutti Pizza sauce classica. Pizzasåsen som enligt marknadsföringen ska ha en ”fyllig smak av italienska tomater” och en ”äkta smak av italiensk pizza”, består i själva verket av tomater med tillsats av 17 procent vatten och salt. Trots detta är den dyrare än vanliga krossade tomater, som inte innehåller något tillsatt vatten”, berättar Äkta vara.

Axa lovar bättring – men när är oklart

Slutligen kommer Axa att rätta till matbluffen i sin gold fruit müsli där man räknade tillsatt socker och oljor till det påstådda innehåller av 46 procent frukt.

Stockholms stad slog larm om felmärkningen och har sedan godtagit företagets åtgärd att byta ut ordet frukt mot fruktbitar.

Dock är det oklart när ändringen genomförs.

Läs också: De bedrog konsumenterna 2023: Årets matbluff – så gick det sedan DagensPS

Missa inte: PRO rasar mot Ica-butiker: “Lurar och bedrar” E55

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Nyhetsreporter som bevakar börs, privatekonomi, näringslivsnyheter och världspolitik.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Nyhetsreporter som bevakar börs, privatekonomi, näringslivsnyheter och världspolitik.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS