Dagens PS

Första förluståret för succébolaget

Första förluståret för succébolag
Protein- och energibars ur ett test. Proteinbolaget har varit en succé från starten men tvingas nu redovisa sitt första förlustår och lägre omsättning. (Foto: Jessica Gow/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 06 aug. 2025Publicerad: 06 aug. 2025

Proteinbolaget har varit en succé ända sedan starten 2012. Nu kan man behöva kosttillskott efter att ha redovisat en brakförlust.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Proteinbolaget startade 2012 och är i dag en av Sveriges största e-handlare inom kosttillskott, hälsokost, träningskläder och träningstillbehör.

Bolagets varumärken är Gaam för kosttillskott, livsstilsmärket Veganhey och Fitnessjunkie ”för dem som har en genuin passion för träning och lever en fitnesslivsstil”.

Bolaget har ridit framgångsrikt på den träningsvurm och efterfrågan på kosttillskott, som gjort att exempelvis proteintillskott efterfrågats, trots att i princip inga svenskar har något behov av extra tillskott av protein och trots att det finns enklare, billigare och mer genuina sätt att tillgodose de behoven.

Proteintillskott onödigt och stör magen. Dagens PS

Minskad omsättning och förlust

Nu skriver Ehandel.se att Karlskoga-baserade Proteinbolaget för första gången sedan starten 2012 får se omsättningen minska och dessutom tvingas redovisa en förlust på drygt 10 miljoner kronor för 2024.

Årsredovisningen uppger en nettoomsättning som sjunker från 268 miljoner kronor 2023 till 249 miljoner 2024.

Vinsten går i samma spår. 1,3 miljoner kronor i vinst 2023 är 10,1 miljoner i förlust 2024.

Halv miljard från EU till ärtor i Lidköping. Dagens PS

ANNONS
Träningsvågen har svept över Sverige och även svept med sig en ökad efterfrågan på kosttillskott, proteinpulver och mycket annat. (Foto: Noella Johansson/TT)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Nöje & Underhållning

Peter Jöback bjuder hem publiken till sin egen trädgård

10 juli 2025

”Omfattande omställning”

Bolaget förklarar siffrorna med en ”medveten och omfattande strategisk omställning” för att säkra framtida lönsamhet.

Det handlar enligt förvaltningsberättelsen om en “omfattande omställning av sin affärsmodell med målet att skapa en starkare grund för lönsam tillväxt”.

”Har vänt åt rätt håll nu”

Proteinbolaget säger sig även ha optimerat sin marknadsföring för att sänka kostnaderna, vilket på kort sikt påverkat trafik och omsättning negativt.

Medgrundaren Mårten Åkeson avgick som vd i oktober 2024 och ersattes då av Martin Jonsson, med erfarenhet från Åhléns och Unilever.

Enligt Proteinbolaget har utvecklingen redan vänt i rätt riktning och man säger sig under första kvartalet 2025 ha uppnått en “väsentlig förbättring av lönsamheten, samtidigt som kassasituationen har stärkts markant”.

“Framtidens protein” blir kattmat i stället. Dagens PS

ANNONS

Trots krisen: Svensk miljardsatsning på grönt protein. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS