Dagens PS

Ruvar ditt företag på en dold skatt?

Ta reda på om ditt företag har immateriella tillgångar som kan ge högre tillväxt. Bilden är tagen i ett annat sammanhang. (Foto: TT)
Ta reda på om ditt företag har immateriella tillgångar som kan ge högre tillväxt. Bilden är tagen i ett annat sammanhang. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 22 juli 2019Publicerad: 22 juli 2019

Utan att veta om det kan det faktiskt vara så och i slutändan kan det höja lönsamheten.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Börsjournalisten förklarar varför han uppskattar att arbeta på Dagens PS
Spela klippet
Redaktionen har ordet

Dagens PS börsreporter: ”Jag vill att ekonomi ska kännas kul”

30 maj 2025

Dagens Nyheter konstaterar att alla företag har immateriella tillgångar och att dessa som regel utgör minst 80 procent av bolagets värde.

Den som är medveten om det och utnyttjar tillgångarna rätt kan få företagets lönsamhet att öka, framgår det.

Företagsnamn, varumärke, patent och design är exempel på immateriella tillgångar. Liksom företagshemligheter, affärsidéer och kundregister.

Du som ägare till bolaget kan genom att vårda dessa immateriella tillgångar alltså få fart på tillväxten. Till att börja med måste du ta reda på och identifiera dessa immateriella tillgångar.

Det gör du enkelt genom ett test som bara tar några minuter på Patent- och registreringsverkets (PRV) hemsida. Där får du svara på 12 frågor om detta och hjälp att hantera de dolda och värdefulla möjligheterna på bästa sätt, skriver Dagens Nyheter och förklarar att det sedan handlar om att sjösätta en strategi för att så snabbt det bara går använda tillgångarna för företagets utveckling.

Målet är att bland annat attrahera samarbetspartners och utnyttja fördelarna med de immateriella tillgångarna i marknadsföring.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS