Fler unga män än kvinnor använder generativ AI för att minska sin arbetsbörda, visar en ny Sifo-undersökning.
Svenska män använder AI för att slippa jobba


Mest läst i kategorin
Samtidigt halkar Sverige efter internationellt – både när det gäller AI-strategi och kunskap.
Unga män leder AI-användningen för att minska arbetet
Generativ AI har blivit ett verktyg för att effektivisera vardagen – men det är inte alla som använder tekniken på samma sätt. Enligt en ny undersökning från AI- och datakonsultbolaget Solita, genomförd av Kantar Sifo, uppger 12 procent av män i åldern 20–34 år att de använder AI för att jobba mindre.
Det är mer än dubbelt så många jämfört med kvinnor i samma ålder, där endast 5 procent svarar detsamma.

Trenden är ännu tydligare bland män med en lägre inkomst. I gruppen som tjänar under 30 000 kronor i månaden säger hela 22 procent att de använder AI för att minska sin arbetsbörda. I jämförelse är siffran 14 procent för befolkningen i stort.
Niklas Liedholm, AI-chef på Solita Sverige, menar att detta visar hur användningen av AI varierar kraftigt beroende på kön och inkomst. Han betonar behovet av ett brett samtal kring hur och av vem tekniken används.
“För många är AI ett verktyg för att utvecklas och arbeta smartare. För andra kan det också vara ett sätt att effektivisera och undvika sådant som upplevs som mindre meningsfullt eller energikrävande. Det här visar att vi behöver fortsätta samtalet om hur AI används – och av vem”, säger Liedholm.

Din röst kan stjälas genom betongväggar
En skrämmande ny upptäckt visar att någon kan tjuvlyssna på dina privata samtal rakt igenom tjocka betongväggar. Detta är möjligt tack vare ny artificiell
Låg AI-förståelse – och svag strategi i svenska företag
Parallellt med att vissa grupper börjar dra nytta av AI i arbetslivet visar en färsk global rapport från KPMG att Sverige ligger långt efter andra länder i AI-mognad. Sverige hamnar på plats 35 av 47 undersökta nationer i rapporten “Trust, Attitudes and Use of Artificial Intelligence”. Länder som Indien, Kina och Förenade Arabemiraten toppar listan, medan svenska företag brottas med otydliga strategier och låg teknisk kompetens.
Endast hälften av de svenska deltagarna upplever att deras arbetsplats har ett tydligt AI-stöd. I exempelvis Norge och Danmark är motsvarande siffra närmare 60 procent.
Johanna Wind Wade, AI-ansvarig på KPMG Sverige, menar att företagen måste ta ett större ansvar.
“Utan en tydlig AI-strategi riskerar svenska företag att hamna på efterkälken när världen ställer om till mer datadrivna affärsmodeller”, säger hon.
Passiv användning istället för innovation
Att Sverige halkar efter i utvecklingen är enligt flera experter kopplat till en försiktig företagskultur. Vahid Zohal, Sverigechef på IBM, har tidigare pekat på att Sverige snarare använder AI än bygger egna lösningar.
Innovationsledaren Urban Roth var ännu tydligare:
“AI måste bli en naturlig del av hur vi förstärker mänsklig kapacitet – inte bara något vi köper in via en tredjepart.”

Copilot känner sig ensam – alla vill hänga med ChatGPT
Microsofts AI-assistent Copilot kämpar i motvind. Trots storbolagets satsningar väljer anställda hellre den mer folkkära ChatGPT. Ett oväntat hinder har
AI-användning med risker – särskilt för unga
Samtidigt väcker det ökade användandet av AI i det personliga livet oro. I en annan artikel varnar Justin McLeod, grundare av dejtingappen Hinge, för att betrakta AI som en form av vänskap. Han liknar det vid att äta skräpmat – något som kan kännas bra för stunden, men har negativa konsekvenser på sikt.
“Det reducerar mänskliga relationer till något ytligt och förutsägbart”, säger han i en intervju med The Verge.
AI används i dag även som digitalt stöd inom psykisk hälsa, särskilt av yngre personer. Men experter varnar för att tekniken saknar empati – något som kan vara avgörande i terapilika sammanhang.
En teknik som delar – och kräver nya riktlinjer
Sammantaget visar utvecklingen att AI används på olika sätt beroende på kön, inkomst och bransch. Samtidigt saknas tydliga riktlinjer för hur tekniken ska införas och användas ansvarsfullt – både i arbetslivet och det privata.
Sifoundersökningen genomfördes under oktober 2024 och omfattade 1 335 personer i åldern 20–65 år med någon form av sysselsättning. Resultatet pekar på behovet av ett mer inkluderande och strategiskt synsätt för att AI ska kunna bli ett verktyg för hela samhället.

Miljardinvestering klar: Olivia gör Norge till AI-stormakt
Norges nya superdator kan omforma forskning och stärka landet inom avancerad teknik. Den invigdes nyligen och öppnar dörrar till genombrott. Norges nya
Läs också:
Därför kan din leasing bli dyrare. Dagens PS
Så väljer du rätt begagnad bil. Dagens PS
Nytt elstödsförslag kan exkludera de flesta svenska hushåll. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.