Dagens PS

800 anmälningar efter digitala hälsoråd

Mer än 800 anmälningar efter digitala hälsoråd
Konsumentverkets flagga vajar i luften. Just nu fladdrar den lite extra i det intensiva draget från mer än 800 anmälningar om digitala hälsoråd. (Foto: Patrik Lundin/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 22 nov. 2024Publicerad: 22 nov. 2024

Hälsoråden framstår som gratis. Sedan kommer en faktura på 900 kronor. Nu har Konsumentverket fått mer än 800 anmälningar.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Konsumentverket slår larm om att man just nu får många anmälningar kring onlinetjänster som uppfattas som gratis men i själva verket kostar rejält.

Nu gäller det i första hand hälsobedömningar.

Under hela perioden efter sommaren 2024 har Konsumentverket fått mängder av anmälningar kring det bolag som ligger bakom domäner som hälsobedömning.com, bedömahälsa.com och halsaliv.com.

Svara på frågor – betala

”Här handlar det om annonser som dyker upp i sociala medier där du uppmanas att svara på några frågor om din hälsa. I efterhand har man fått en faktura på 900 kronor för resultatet”, berättar Henric Jonsson, juridisk rådgivare vid Konsument Europa som är en del av Konsumentverket.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

04 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Historiskt tredje kvartal för det noterade guldbolaget: Akobo Minerals tar klivet in i lönsamhet

01 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

29 nov. 2025

”Otydligt eller obefintligt”

”Många som hör av sig till oss hävdar att prisuppgiften varit otydlig eller obefintlig”, tillägger han.

Betalar man inte fakturan i tid påförs dryga kostnader och hot om inkasso.

Mer än 800 anmälningar

ANNONS

Enbart sedan juli har det kommit sammanlagt 369 anmälningar till Konsumentverket som berör Halsobedomning och Bedomahalsa.

Till Konsumentverkets vägledningstjänst och Konsument Europa har det under samma period kommit 456 påpekanden från konsumenter.

”Företaget svarar inte”

Många som hör av sig till Konsumentverket uppger även att de har svårt att komma i kontakt med bolaget.

”Om företaget enbart har ett kontaktformulär, så ta en bild innan du skickar ditt meddelande. Om det inte går att skicka via kontaktformuläret kan du ta en bild eller filma där det framgår att du inte kan skicka något till företaget. Då har du gjort det som krävs för att bestrida fakturan du fått”, meddelar Konsumentverket.

Blåsta på miljarden via betaltjänster. Dagens PS

Bedrägerier mot äldre ökar snabbt. Dagens PS

FI tar krafttag mot bedrägerier – men räcker det? News55

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Prova gratis i 30 dagar – fakturera och bokför direkt i molnet med Mineko

Mineko är ett prisvärt bokföringsprogram till soloföretagare med en omsättning under tre miljoner. Mineko har endast en prisnivå, inga påbyggnadspaket eller finstilta villkor. Prova gratis i 30 dagar, därefter 49kr/mån.

Prova gratis i 30 dagar
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS