Öresundsbron är dyrast i världen, enligt en ny granskning, i vart fall för svenskar. Det skyller konsortiet bakom bron på färjorna.
25-åringen som är dyrast i världen


Mest läst i kategorin
Öresundsbron mellan Malmö och Köpenhamn stod klar vid millennieskiftet och firar alltså 25 år i år.
Det firar konsortiet bakom bron med att höja priset på en enkelbiljett med bil till 750 kronor.
Det är, konstaterar Sydsvenskan, mer än dubbelt så mycket som det kostar att köra över de näst dyraste broarna i världen: dubbelbroarna mellan Kobe och Naruto i Japan, Confederation Bridge i Kanada och Stora Bältbron i Danmark.
Linus Eriksson, vd för Öresundsbrokonsortiet, tvår sina händer och förklarar priserna med att bron helt betalas av dem som åker över sundet.
”Vi har inte använt en enda skattekrona för att betala den här bron. Och än så länge har vi en skuld kvar att betala tillbaka”, säger Linus Eriksson till Sydsvenskan.
Miljarder att tjäna om fler pendlar. Dagens PS
Öresundsbron dyrast även med rabatt
Cirka 80 procent av de bilar som kör över bron har rabatt via ett pendlarkort eller rabattavtalet Öresund Go.
Men även de betalar den dyraste broavgiften i världen, slår Sydsvenskan fast.
Årsavgiften för Öresund Go gör att man måste köra över bron 17 gånger under ett år innan snittpriset blir lägre än rabattpriset på Stora Bältbron.
Men det finns en skurk i sammanhanget, erkänner konsortiets vd Linus Eriksson. Det är den färjetrafik som bron i huvudsak redan slagit ut.
”Av hänsyn till färjetrafiken kan vi inte sätta vilket pris vi vill”, säger Eriksson.

Senaste nytt
Öresundsbron ska kosta som färjorna
Bakgrunden till det påståendet är att avtalet mellan Sverige och Danmark, undertecknat 1991, slår fast att ”nivån för färjetaxorna vid Helsingborg- Helsingör” ska vara utgångspunkten för vad det kostar att köra bil och lastbil över Öresundsbron.
”Skulle vi halvera priset för att köra över Öresundsbron skulle det inte ta många timmar förrän vi får en stämning från Öresundslinjen, där de hävdar att vi utnyttjar vår marknadsposition och vårt svenska och danska statliga ägande för att ta död på konkurrensen”, säger Linus Eriksson i ett ambitiöst försök att ge sken av att egentligen vilja sänka priserna.
Stämmer inte med verkligheten
Dessutom stämmer inte påståendet med verkligheten. Den som vill kan på Öresundslinjens hemsida se att en enkel lågprisbiljett för bilen mellan Helsingborg och Helsingör kostar 299 kronor och att standardpriset är 699 kronor för en ombokningsbar biljett.
Sydsvenskan konstaterar även att priserna är ojämlika när det gäller vad svenskar respektive danskar betalar för att köra över Öresundsbron.
Sedan bron invigdes år 2000 har biljetten blivit 84 procent dyrare för svenskar, medan prisökningen för de danska bilisterna stannat vid 42 procent.
Tågresorna 34 procent dyrare
Även tågresorna över bron har blivit dyrare på det kvartssekel som gått sedan bron öppnade.
Tågbiljetten har ökat i pris 34 procent. I dag kostar en tågbiljett mellan Malmö och Köpenhamn 150 kronor enkel resa.
Förklaringen till det hela kanske finns i en annan rubrik i Sydsvenskan om Öresundsbron;
”Bron ska inte bli gratis – utan en vinstmaskin”.
Sverige förloraren när dansk-tysk tunnel är klar. Dagens PS
Planer på elväg över Öresundsbron tar fart. Realtid

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.