”Vi ser fram emot att bidra till Renewcells viktiga arbete”, säger Kappahls hållbarhetschef Fredrika Klarén.

VA.se berättar att bolaget, som uppges koka ned kläder för att få fram fräscha fibrer, precis tagit in 50 miljoner i en kapitalrunda.

Dagens PS har tidigare skrivit om klädstartupföretaget som har fokus på hållbarhet i sin affärsidé.

H&M är sedan tidigare delägare i bolaget och även Kappahl har klivit in och står som investerare, liksom Almi Invest och Gripen Industri & Invest, uppger VA och berättar att Renewcell plockat in omkring 110 miljoner kronor totalt i riskkapital.

ANNONS
ANNONS

”Att vi övertecknade den här rundan är ett tecken på ett spännande skifte bland investerare. Det är inte bara appar och mjukvara som gäller längre. Industriell produktion med bas i Sverige och hållbarhet som nyckelvärde har blivit hetare. Ett annat bevis på det är givetvis Northvolts styrkedemonstration häromveckan”, säger Mattias Jonsson, vd på Renewcell, som grundades 2012, till Veckans Affärer.

Enligt artikeln omsatte Renewcell 4 miljoner kronor 2017. Förlusten blev 23 miljoner kronor.

De pengar som bolaget nu fått in under kapitalrundan har som syfte att öka produktionstakten och finansiera förberedelserna till en andra fabrik.

Renewcell har sedan tidigare en fabrik i Kristinehamn med en maxkapacitet på 7.000 ton. Dock når man inte upp till den nivån i dag men enligt bolagets självt förekommer det produktionstoppar på 3-4 ton per dag, skriver VA.