Allt fler reklambudskap anmäls för falska löften om klimat och miljö. De flesta miljöbudskap som Konsumentverket väljer att ta upp blir fällda, men det är ännu ganska riskfritt för företag att komma med vilseledande påståenden.

ANNONS

Elisabeth Trotzig, reklamombudsman, säger till Dagens Nyheter att det är svårt för konsumenterna att avslöja när ett företag använder sig av greenwashing, samtidigt som företagen inser att miljöbudskap ökar försäljningen.

Framför allt är det vanligt att budskapet är otydligt och kan tolkas på olika sätt.

Reklamombudsmannen hade i augusti i år fällt nio reklambudskap. Det var lika många som under hela förra året. Av de anmälningar som Konsumentverket tog emot fälldes nästan samtliga.

Det saknas statistik för exakt hur många anmälningar som har gällt vilseledande miljöbudskap, men alla instanser som behandlar sådana ärenden säger att de har ökat i antal.

Miljöbudskap ofta falska

Samtidigt har Konsumentverket ingen skyldighet att pröva alla budskap som anmäls. Det innebär att det kan finnas ett mörkertal av så kallat gröntvättade reklambudskap.

Antalet miljöbudskap i reklam över lag ökar, enligt en tidigare undersökning som Konsumentverket gjorde 2021. En tidigare undersökning av reklam i EU visar att 42 procent av budskapen var vilseledande, skriver Dagens Nyheter.

ANNONS
ANNONS

Av de reklambudskap som Reklamombudsmannen granskat hittills är det bara ett som har friats. Konsumentombudsmannen har sedan 2017 friat bara drygt 10 procent.

Läs också:

Tydligare regler ska stoppa greenwashing [Dagens PS]