Dagens PS

Reklam bannlyst för vilseledande klimatpåståenden

Storbritanniens motsvarighet till reklamombudsmannen förbjöd Ryanairs kampanj 2019 där bolaget påstod sig ha de lägsta klimatutsläppen, detta eftersom påståendena var vilseledande.
Storbritanniens motsvarighet till reklamombudsmannen förbjöd Ryanairs kampanj 2019, där bolaget påstod sig ha de lägsta klimatutsläppen, detta eftersom påståendena var vilseledande. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 07 mars 2022Publicerad: 07 mars 2022

Både konsumenter och tillsynsmyndigheter reagerar när företag sprider vilseledande klimatpåståenden i sin reklam.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I september 2019 hade Ryanair en serie annonser på TV, i radio och online. I annonserna påstod bolaget att Ryanair hade de lägsta klimatutsläppen, det skriver BBC.

“Alla vet att när man flyger Ryanair får man de lägsta priserna. Men vet du att du reser med flygbolaget som har Europas lägsta utsläpp också?” Så löd budskapet i annonserna.

Förbjöd kampanjen

Storbritanniens motsvarighet till reklamombudsmannen, The Advertising Standards Agency, ASA, förbjöd kampanjen efter att ha konstaterat att påståendena var vilseledande.

ASA ansåg att det inte fanns information i annonserna som styrkte påståendena, de framhöll även att de uppgifter som lämnats som bevis för Ryanairs påstående var åtta år gamla och inte inkluderade några välkända flygbolag.

Ryanair inte det enda bolaget

Trots att Ryanair sade att de skulle följa beslutet upprepade flygbolaget sitt påstående om att deras utsläpp per passagerarkilometer är 25 procent lägre än andra stora europeiska flygbolags.

Ryanair är dock långt ifrån det enda bolag som kommit med vilseledande klimatpåståenden. Sedan Parisavtalet signerades 2015 har massor av bolag lovat att sänka sina utsläpp.

ANNONS

Greenwashing

Den ökade entusiasmen för klimatansvar har dock lett till en ökad oro för att vissa bolag använder modeord som netto noll och klimatneutral i sina offentliga budskap och i sin reklam, för att framstå som mer hållbara än de är. Det är det som vissa kallar för greenwashing.

“Greenwashing är inte nytt. Det som är nytt är mängden hållbarhetsåtaganden och den olyckliga sannolikheten att många av dessa är ganska tomma och inte kommer att levereras”, säger Joana Setzer, till BBC.

Hon är forskare vid Grantham forskningsinstitut om klimatförändringar och miljö vid Imperial College London.

Enligt henne ser konsumenter allt oftare igenom vilseledande påståenden och resultatet är fler klagomål. Även miljögrupper tar mer aggressiv ställning mot ogrundade miljöpåståenden och enligt en rapport finns för närvarande nästan 50 klagomål för utredning hos reklamombudsmän eller domstolar världen över.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Stark press på PR-bolag för “greenwashing” av oljejättar

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS