Dagens PS

Elbilsbolagen gasar på i Kina

Elbilar är big business i Kina, som leder världens tillverkning. (Foto: TT)
Kina säljer flest bilar i världen, mycket tack vare sin satsning på elbilar. (Foto: TT)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 12 nov. 2021Publicerad: 08 feb. 2021

Kinesiska elbilsbolag rusar på börsen, samtidigt som försäljningen ökar snabbt. Andelen bilar som drivs på gröna källor exploderar, och luften i de kinesiska storstäderna blir allt renare.

ANNONS
ANNONS

Elbilarna har intagit Kina.

Bara i år kommer det säljas omkring 1,8 miljoner elbilar i landet, och drygt hälften av världens alla elbilar rullar redan på kinesiska vägar, enligt Internationella Energimyndigheten IEA.

”Kina genomgår utan tvekan ett paradigmskifte”, säger Bill Russo, vd för Shanghaibaserade analysfirman Automobility Limited, till Di. 

Leder ligan

Medan resten av världen fortfarande diskuterar hur man ska finansiera laddstolpar och utveckla stationer så leder Kina även ligan där.

Statliga subventioner till tillverkare och konsumenter, och en väl utbyggd infrastruktur för elbilar med både privata och statsägda tankstationer, är redan på plats.

Trendigt med el

Samtidigt har miljömedvetenheten ökat snabbt, och idag anses det trendigt att köra elbil i Kina.

ANNONS

Som ett resultat kör många elbilsbolag rally på börsen. Till exempel Nio – som har stigit med över 1 200 procent på New York-börsen, på ett år.

Och så ser det ut för många företag inom sektorn.

Stigit 470 procent

China Evergrande New Energy Vehicle Group, som är storä­gare i det svensk-­kinesiska bilbolaget Nevs och sportbils­märket Koenigsegg, har stigit drygt 470 procent under senaste året.

Förväntningarna på dessa bolag är skyhöga.

”Precis som Tesla ses nya märken som Nio, Xpeng och Li Auto som servicebolag sna­rare än bilbolag. Förutom att sälja elbilar förväntas de också tjäna på att sälja upp­gradering av hård­ och mjukvara, som underhållningssystem eller funktioner för själv­körning”, säger Yang Jian, redaktör för Auto News China i Shanghai.

Renare luft

På sina håll resulterar satsningarna redan även i bättre luft. I sydkinesiska Shenzhen har luftföroreningarna i snitt halverats under det senaste årtiondet, enligt lokalregeringen.

ANNONS

Och det lär bli bättre – om fyra år väntas var fjärde bil som säljs i Kina drivas med grön energi.

Läs mer: Statens jätteförlust på bonus-malus: ”Blir tokigt”

 

 

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS