Zlatan Ibrahimovic chockade svenska mediebranschen när han för några år sedan lanserade appen Mikz som snart fick namnet ”Zlatan Unplugged”. Syftet med appen var att sköta all kommunikation med fansen via en egen kanal och hajpen blev stor med flera hundra tusen nedladdningar på bara några dagar.

Men nu meddelar bolaget bakom, United Influencers, att Ibrahimovic drar sig tillbaka och lägger ned appen.

”I och med att Mikz lagt om sin affärsstrategi har vi gemensamt med Zlatan beslutat att avsluta projektet Zlatan Unplugged”, säger United Influencers vd Istvan Beres i ett pressmeddelande enligt Göteborgsposten.

DagensPS.se har tidigare skrivit om appen Mikz som startade som ett riskprojekt av jaktkompisen och den svenske IT-miljardären Dan Olofsson. Efter att Manchester United-stjärnan anslöt sig har bolaget lyckats locka flera stora namn. Internationellt har ”Ibras” fotbollskollega Lionel Messi anslutit sig till plattformen och på hemmaplan, via United Influencers (tidigare United Bloggers) hittar man namn som Blondinbella och Mikael Persbrandt i startelvan.

ANNONS
ANNONS

Men även om Mikz blivit ett en succé bland fansen har den ekonomiska framgången uteblivit. Enligt branschtidningen Resumé har serieentreprenören Dan Olofsson förlorat stora pengar genom åren. I september förra året rapporterade vi att bolaget gått med 63 miljoner kronor i förlust, haft endast 1 krona i omsättning samt att projektet bränt ett 300 miljoner kronor stort hål i Dan Olofssons plånbok.

MISSA INTE: Hajpad Zlatan-app har kostat svensk miljardär 300 miljoner [DagensPS.se] >

LÄS ÄVEN: Storbråk kring Zlatans app för 50 miljoner [DagensPS.se] >