Fysiska butiker har länge fått stå tillbaka till förmån för e-handeln. Men ett analysbolag hittar nu flera anledningar till att just lågprisbranschen bryter trenden. 

Att e-handeln tar marknadsandelar till förmån för fysiska butiker är ju ingen nyhet. Men en sektor inom butiksbranschen som trotsar utvecklingen är lågprisbutiker, som enligt företaget Hui research har lika stark utveckling som nätbaserade butiker.

”Lågprishandeln växer lika snabbt som e-handeln. Vi ser att lågprisaktörer tar allt större utrymme i olika handelsområden. Ett exempel här i Stockholm är att Rusta öppnat butik bredvid NK — varandras motpoler”, säger analysföretagets vd Jonas Arnberg till Nyhetsbyrån Direkt, enligt Svd.

En anledning till branschens uppgång menar han är de ökade inkomstskillnaderna i Sverige:

”Vi har större inkomstskillnader än tidigare och det finns en grupp som verkligen kommer att jaga lågprisprodukter”, säger han.

ANNONS
ANNONS

Dessutom är lågprissektorns marknadsandelar av hela butiksbranschen relativt låga, jämfört med andra länder, menar Jonas Arnberg.

Att just lågprishandeln kan stå emot e-handeln tillskriver han även att underhållskostnaderna är betydligt lägre.

”Det kommer alltid att vara billigare att ställa in en lastpall i en butik och låta kunden göra jobbet än att ha e-handel där någon ska leverera varorna”, säger han.

Även om det är kedjor som Rusta, Dollarstore, Normal och ÖB som får symbolisera lågprisbolagens frammarsch så syns utvecklingen också i dagligvaruhandeln. Jonas Arnberg säger att det bara är kedjor som Willys och Lidl som ökar sitt antal butiker, medan andra går i motsatt riktning.

”De traditionella butikerna stänger i stället butiker. Det är något som sker här”, säger han.