”Det här handlar inte om summan, utan om mina personuppgifter som hamnat i fel händer”, säger drabbad 87-åring till DN.

Lars, som han heter, påstods ha beställt två t-shirts som han skulle betala omkring 2.000 kronor för, enligt påminnelsen från Klarna under våren.

Men 87-åringen hade inte, som det angavs, gjort någon beställning via nätet av märkeskläderna.

”Jag kände mig väldigt illa berörd. Det är uppenbart så att jag utnyttjats av någon som tagit del av mina personuppgifter”, säger han till Dagens Nyheter, som uppger att tusentals på kort tid anmält id-kapningar relaterade till e-handelsköp.

Klarna säger att det går att vidta ganska många åtgärder mot bedrägeriförsöken men menar samtidigt att brottsligheten inte går att stoppa helt.

Klarna är den dominerande betaltjänsten i Sverige men vill inte uppge hur många bedrägliga betalningar bolaget upptäcker. Dock är man mycket medveten om problemet, säger Richard Skoog, bedrägerichef på Klarna, i artikeln.

Klarna har tagit bort betalningsavin som Lars fick, då han bestred köpet, och Klarna har även ett köpskydd som gör att kunder inte ska drabbas ekonomiskt vid bedrägerier.

ANNONS
ANNONS

Men enskilda kunder är inte ensamma om att vara föremål för fräcka id-kapare. Även företag råkar ut för bedragarna och det kan stå bolagen dyrt om de inte är observanta.

DN berättar om en man som driver en konsultfirma och som flera gånger fått påminnelser om att betala för köp som han inte gjort själv.

Han undrar hur Klarna kan låta någon beställa varor i ett företags namn utan att vara firmatecknare. Det borde ringa varningsklockar, säger han i artikeln.

”Det öppnar ju för en solklar lucka inom företagsvärlden om det kan gå till så här, och dessutom en väldigt stor sådan”.

Risken är stor att fakturan bara betalas rutinmässigt av större företag, där man kanske inte är lika vaksamma på den här typen av bedrägerier som i mindre företag, menar småföretagaren.

Klarnas vd och grundare Sebastian Siemiatkowski sade nyligen i en DN-intervju att betaltjänstföretaget ska bli bättre på öppenhet och transparens och att målet är ”noll missnöjda kunder”.