Det läcker från den japanska öljätten Asahi. Inte öl dock, utan personuppgifter från 1,5 miljoner kunder efter en cyberattack.
Stor cyberattack mot öljätten


Mest läst i kategorin
Japanska öljätten Asahi avslöjar nu att en massiv cyberattack i september potentiellt läckt personuppgifter från mer än 1,5 miljoner kunder hos företaget.
Öl- och dryckesföretaget publicerar i dag ett uttalande om sin utredning av ransomware-attacken, som lamslog verksamheten i Asahis fabriker i Japan och tvingade anställda att ta emot beställningar med penna och papper, rapporterar BBC.
Trots kinesiska cyberattacker: Trumps FCC slopar säkerhetskrav för telebolag. Dagens PS
Skjuter upp bokslutet
Asahi säger att personuppgifterna om alla som kontaktat deras kundtjänst ”sannolikt” exponerats och att de drabbade inom kort ska meddelas.
Företaget tillade att man skjuter upp publiceringen av sina helårsresultat för att fokusera på att hantera konsekvenserna av attacken.
Öljätten uppgav inte angriparens identitet eller vilka krav som ställts. Ransomware-gruppen Qilin, som tidigare hackat andra stora företag, har dock tagit på sig ansvaret för Asahi-attacken.
Ex-bedragaren: Så skyddar du dig mot cyberbrottslighet. Dagens PS
Senaste nytt
Upptäcktes för sent
Företaget säger i sitt uttalande att man upptäckte ”en störning” i ett av sina datacenter 29 september.
Man skriver också att även om systemet snabbt isolerades upptäckte utredarna att angriparen redan infiltrerat nätverket, krypterat dess data och distribuerat ransomware, ett virus som blockerar åtkomst till filer innan en lösensumma betalats.
Bland de data som exponerades finns alltså personuppgifter om 1,52 miljoner kunder och då mer specifikt namn, kön, adress och övriga kontaktuppgifter.
Samma sak gäller 107 000 nuvarande och tidigare anställda, 168 000 familjemedlemmar knutna till anställda samt namn oc kontaktuppgifter för 114 000 externa kontakter företaget haft.
Cyberattacker ökar kraftigt när hackare tar hjälp av AI. Dagens PS

Inga kreditkortsuppgifter
Kreditkortsuppgifter nämns inte i Asahis lista över läckt data. Företaget påpekar dessutom att man inte har några bekräftade bevis för att uppgifterna släppts och att attacken endast påverkar system som hanteras i Japan.
Den sista kommentaren beror på att Asahi har stora varumärken även i Europa, exempelvis Peroni och brittiska Fuller´s Brewery.
Företaget säger att dessa företags verksamhet inte påverkats av cyberattacken.
Brist på öl i Japan
Asahi har använt nästan två månader till att begränsa effekterna av attacken och arbetar nu med att återställa system och konfigurera om sitt nätverk.
Efter attacken varnade återförsäljare i Japan för brist på öl och andra drycker utifrån Asahis problem. Asahi står för cirka 40 procent av ölförsäljningen i Japan.
”Vi gör allt för att uppnå fullständig systemåterställning så snabbt som möjligt”, säger Asahis vd Atsushi Katsuki som ber kunder och återförsäljare om ursäkt för de svårigheter attacken orsakat.
Världens största cyberhärva avslöjad – tusentals datorer drabbade. Dagens PS

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

När världsledande forskningscenter väljer att vara med i utvecklingen är det ofta ett tecken på något större. Active Biotech går nu in i sin mest spännande fas. Läs mer om emissionen.












