Dagens PS

Scania tappar vinst av krig, pandemi – och jätteböter

Scania tappar vinst av krig, pandemi – och jätteböter
Scanias vd Christian Levin säger att komponentbristen lättat något under Q2. Foto: Gustav Lindh/Scania
Mia Jacobs
Mia Jacobs
Uppdaterad: 28 juli 2022Publicerad: 28 juli 2022

Scania rapporterar ett stort vinsttapp i delårsrapporten. Rörelseresultatet är ned 42 procent, och företaget väljer att vara ordentligt försiktiga med att ta emot nya order.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Scania klarar sig inte undan världsläget. Pandemi, krig och osäker världsekonomi påverkar lastbilstillverkaren.

“Med både krig i Ukraina och en pågående pandemi fortsätter det turbulenta omvärldsläget”, säger Scanias vd Christian Levin i en kommentar. “Till osäkerheten bidrar också en stigande inflation och höjda räntor.”

Nettoomsättning ligger lika

Bolagets nettoomsättning är i princip oförändrad jämfört med i fjol. Siffran för 2022 års första halvår är 74 690 miljoner kronor, där den 2021 uppgick till 74 776 miljoner. Andra kvartalet i år ökar dock nettoomsättningen med 2 procent.

Rörelseresultatet minskar däremot ordentligt, från 9 733 miljoner kronor 2021 till 5 651 miljoner 2022, en minskning med 42 procent. Rörelsemarginalen går också den nedåt, från 13 procent 2021 till 7,6 procent samma tidsperiod 2022.

Scania restriktiva med order

Scania väljer att ta det försiktigt med nya order, och påpekar i rapporten att det fortfarande finns stark efterfrågan på företagets produkter.

“Med redan stora orderböcker och långa leveranstider på grund av komponentbrist och omställningen till vårt nya drivlineprogram i produktion har vi varit fortsatt restriktiva i orderläggningen”, säger Christian Levin i sin kommentar.

“Den globala komponentbristen har hållit i sig men lättade något mot slutet av andra kvartalet”, fortsätter han.

Prisökningar och komponentbrist

Lastbilsleveranserna minskar med 25 procent under andra kvartalet 2022. Leverans av bussar ökar däremot med 36 procent. Resultatet för Scania påverkas negativt inte bara av de lägre fordonsvolymerna, utan också ökade priser och komponentbrist.

Scania tappar vinst av krig, pandemi – och jätteböter

Medan leveranserna av lastbilar minskat har bussleveranserna ökat med 36 procent. Här är Interlink Hybrid Biodiesel/HEV 2-axle highfloor, nya generationens buss från Scania. Foto: Gustav Lindh/Scania

Scania dras också med utfallet från Rysslands invasion av Ukraina. Sanktionerna mot Ryssland gör att företagets tillgångar omvärderats, och man har också satt av reserver för osäkra fordringar.

Böter för kartellverksamhet

Företagets verksamhet i Ukraina fortsätter, och man har nyligen invigt en ny verkstad utanför Kyiv, enligt rapporten.

I rapporten framgår också att Scania betalat de 880 miljoner euro (knappt 9,2 miljarder kronor) som EU-kommissionen delat ut för kartellverksamhet mellan 1997 och 2011. Företaget har överklagat EU-domstolens fastställande av böterna, men betalat för att undvika mer räntekostnader, enligt Dagens Industri.

Läs även: Scania får stororder av Einride 

Läs även: Volta Trucks lanserar nya varianter av Volta Zero 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

ANNONS
Vi hjälper nordiska företag att växa

Någon gång under ditt företags livscykel kommer du sannolikt att behöva resa kapital, finansiera ett förvärv eller refinansiera befintliga lån. Vinga hjälper nordiska tillväxtföretag att effektivt finansiera sin verksamhet.

Läs mer här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS