EU-tullar slår mot en miljardindustri, men få vet vilket avgörande materiale som håller stålet starkt.
Plötsligt på allas läppar: Det här materialet tar vi alla för givet


Mest läst i kategorin
Det är inte ofta ett smalt industrisegment kliver rakt in i den politiska hetluften.
Men det är precis vad som har hänt efter att EU beslutade om nya skyddstullar på ferrolegeringar.
En norsk miljardindustri med stor betydelse för europeiskt stål och infrastruktur.
Samtidigt är det förvånansvärt få som vet vad detta material egentligen är, trots att det bokstavligen håller stora delar av vår vardag på plats. Det skriver E24.
Vad är ferrolegeringar – och varför är de så viktiga?
Ferrolegeringar är blandningar av metalliska grundämnen, där järn kombineras med exempelvis kisel eller mangan för att ge stålet helt nya egenskaper.
Metallurgen och NTNU-professorn Merete Tangstad har lång erfarenhet från industrin och beskriver det så här:
”Ferrolegeringer är alltså legering, det att du blandar flera metaller tillsammans. I Norge är de vanligaste blandning av järn och kisel eller järn och mangan.”
Materialet används för att göra stål hårdare, mer slitstarkt och mindre sprött.
Det handlar om allt från järnvägsspår och hjullastare till transformatorstål i elnätet – områden där felmarginalerna är små och kraven enorma.
Det är med andra ord en produkt som miljontals människor förlitar sig på utan att veta om det.
Läs mer: Lokal vrede växer: Datacenter möter hårt motstånd – Dagens PS
Processen: Från kvarts till högspecialiserad metall
I Norge driver bland annat Elkem och Finnfjord omfattande produktion av ferrosilisium.
De tar in kvarts från Nordnorge, blandar den med kol och hettar upp massan till mellan 1 500 och 2 000 grader.
Då blir allt flytande och kan tappas ur stora ugnar som mäter upp till 13 meter i diameter.
När legeringen kylts, krossats och paketerats går den vidare till europeiska stålverk, som i sin tur tillverkar de material infrastrukturen är beroende av.
EU’s nya beslut skapar oro
EU’s skyddstullar innebär att 75 procent av norsk export fortsatt är tullfri, men den resterande fjärdedelen får avgifter om priset faller under EU’s fastställda prisgolv.
Åtgärden ska skydda den europeiska metallindustrin, men den skapar oro i Norge.
”Det är ingen som vill vara i ett hus eller köra över en bro som är byggd av dåligt järn som inte är slitstarkt,” säger Tangstad, och varnar samtidigt för att teknologiskt försprång kan gå förlorat om industrin pressas tillbaka.
Frågan är nu om Norden riskerar att tappa en viktig framtidsindustri just när behovet av robusta material ökar i takt med elektrifiering, infrastruktursatsningar och säkerhetspolitiska krav.
Missa inte:
Stor bensinkedja på väg mot konkurs – ett livsverk på spel – Dagens PS
Den lilla ön avslöjar hemligheten bakom Kinas dominans – Dagens PS

Bevakar nyheter inom bil och techsektorerna.

Bevakar nyheter inom bil och techsektorerna.













