Dagens PS

Därför är det så svårt att parkera

parkera stora bilar
Har du tänkt på att det blev trångt i parkeringsrutan när du skulle försöka backa in den nya bilen? Det är inte konstigt alls. Dagens bilar har blivit för stora för det samhälle de ska fungera i. (Foto: Pixabay)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 10 feb. 2024Publicerad: 10 feb. 2024

Tycker du det har blivit trångt att parkera på Ikea? Inte konstigt. Din bil har blivit mycket större än den bil parkeringsrutan är ritad efter.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ford Anglia, SAAB 93, Austin A40, Renault 4CV, Volkswagen typ 1 eller Volvo PV. Alla är de folkbilar från förr. De bilar som såg till att sätta Europa på rull igen efter andra världskrigets slut 1945.

Känner du inte till dem? Googla upp vilken som helst av dem och läs på. Framför allt kan du titta närmare på bilarnas dimensioner och jämföra dem med din nya Audis längd och bredd i registreringspappret.

Parkering från förr
Här har du bilarna dagens trafiksituation är byggd efter. Garage, parkeringar, gatubredder och annat är byggt efter dåtidens bilmått. Mått som inte på långa vägar stämmer längre. (Foto: Herbert Lindgren)

Du kommer upptäcka att det skiljer en hel del mellan dåtidens folkbilar och de bilar som dagens fabriker spottar ur sig, och att skillnaden dem emellan nu håller på att bli ett konkret bekymmer för stadsplanerare och arkitekter.

Det räcker att backa bandet till år 2000.

Sedan dess har volymen på en vanlig familjebil ökat med 15 procent. Går du vidare till 1960, torde bilparken ha svällt någonstans runt 30 procent till i dag.

Feldimensionerat samhälle

Då stora delar av samhället i dag fortfarande är dimensionerat efter hur stor en bil var för 50 år sedan, har detta nu resulterat i konkreta samhällsproblem.

ANNONS

Att dagens bilpark har vuxit ur parkeringsrutorna på stormarknaden, är ett tecken. Större problem blir det inne i städerna där gator och annan samhällsstruktur också är dimensionerad efter den gamla bilparken.

Moderna bilar får det inte bara trångt att parkera. De har redan svårighet att mötas på de trängre innerstadsgatorna.

gammal och ny bil
Båda bilarna lystrar till namnet Beetle. Men den ena är så mycket större än den andra. (Foto: Volkswagen)

En brittisk undersökning visar att 161 bilmodeller på nybilsmarknaden 2023, var större än standardmåtten för en vanlig parkeringsplats. 27 av dem, var så stora att de inte skulle gå att parkera bredvid varandra och sedan kunna gå ur dem.

Trenden mot allt större bilar påverkar inte bara vardagstrafiken.

Med större och tyngre bilar, blir det också större utsläpp, vilket direkt motverkar de uppsatta klimatmålen.

ANNONS

Senaste nytt

Bättre med el?

Elbil, säger du då?

ANNONS

Det är bara ett delsvar på frågan. 55 procent av alla nya elbilar är att betrakta son suvar. Stora bilar som behöver ha mycket batterikraft för att ta sig framåt.

Stort batteribehov skapar tunga bilar, vilket har märkts i krock-statistiken. Batterifyllda stora bilar blir som projektiler vid en krock, vilket Euro NCap larmat om under de senare åren.

Euro NCaps krocktest
I Euro NCaps krocktester har stora tunga suvar blivit ett trafikbekymmer. De får ofta bra betyg i testen, men är farliga för sin omgivning ute i verkligheten. (Foto: Euro NCap).

Allt detta kokas ned i en spiral där framtidens samhälle måste anpassas efter den nya fysiska trafiksituationen som en växande bilpark innebär.

Och då har vi inte ens börjat räkna på skillnaden i den totala miljöpåverkan mellan en Volvo PV och en ny el-suv.

De siffrorna kommer handla så mycket mer om enkel bränsleförbrukning. Ska bli spännande att se när någon vågar räkna.

Läs mer:

Om hur vi ska möta framtidens trafiksituation

ANNONS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS