Danska finansinspektionen, Finanstilsynet, har inlett en utredning mot Danske Bank efter avslöjandet att banken tagit för mycket betalt från kunder i flera år på grund av problem med it-systemet.

Finanstilsynet har gett banken fram till den 10 september att besvara ett antal frågor relaterat till fallet, inklusive när felet upptäcktes.

Dagens PS berättade om skandalen i måndags, länken till artikeln hittar du här.

Danske Bank har sagt att cirka 15 000 kunder har blivit drabbade. För vissa av kunderna ska detta gå flera årtionden tillbaka. Banken granskar nu runt 100 000 konton för att reparera skadorna. Drabbade kunder kommer att bli kompenserade.

ANNONS
ANNONS

I samband med upptäckten har danskarna surnat till kring Danske Bank. En undersökning gjord åt affärstidningen Børsen visar att 55 procent av danskarna sagt att de aldrig vill vara kunder hos banken. Detta är en ökning från 35 procent under finanskrisåret 2008.

Danske Bank är sedan tidigare också involverade i en stor penningtvättsskandal i Baltikum.